Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 30 januari 2025 |
Vraag1
U kunt tot en met 31 januari 2025 via deze website reageren op de Regeling en de toelichting. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt graag een reactie of de regeling compleet is en of er overwegingen over het hoofd zijn gezien.Verwacht u dat de Regeling effect heeft op u of uw organisatie?
De gemeente Amsterdam doet al geruime tijd onderzoek naar de rol van drones, met oog voor zowel de kansen als de risico’s voor de stad. Drones bieden waardevolle toepassingen voor de stad en ook voor ondernemers die graag drones inzetten voor hun werk. Vluchten welke voldoen aan de wet- en regelgeving worden door de stad dan ook gestimuleerd. Tegelijkertijd brengen drones aanzienlijke risico’s met zich mee. Vooral gebruikers van ‘consumentendrones’ (drones tot 250 gram) negeren regelmatig de vliegbeperkingen boven de stad, hetgeen resulteert in tienduizenden illegale dronebewegingen per jaar boven Amsterdam. Dit grote aantal illegaal gebruik, maakt het voor operators met een vergunning vanuit de overheid of commerciële tak, zeer ingewikkeld om veilige vluchten uit te voeren en mogelijkheden als BVLOS toe te kunnen passen, omdat de illegale vluchten conflicterend zijn op de legale vluchten.
Wij verwachten dat de voorgestelde Regeling zal leiden tot een verdere toename van het aantal dronevluchten in de stad. Deze toename wordt veroorzaakt door de steeds lagere aanschafkosten van drones en de toenemende gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast is het aannemelijk dat een grote groep dronebezitters, die nu niet of slechts beperkt vliegen vanwege het vliegverbod, meer gebruik zal maken van de mogelijkheden. Veel dronebezitters ontvangen immers in een CTR automatisch een melding van hun drone-merk dat vliegen daar verboden is.
Een toename in dronevluchten vergroot de kans op incidenten in drukke gebieden en rond gevoelige infrastructuur, zoals te bewaken en beveiligen objecten van de politie. Ook verwachten wij dat het vliegen in woonwijken zal leiden tot meldingen van overlast en privacy-schendingen.
Om deze redenen pleiten wij ervoor dat de vliegbeperkingen voor de open categorie drones boven delen van het Amsterdamse luchtruim gehandhaafd blijven. Daarnaast is het cruciaal om duidelijk te blijven communiceren over de basisregels, de handhaving op ongewenste vluchten door de politie voort te zetten en de samenwerking met het ministerie van I&W verder vorm te geven.
Wij blijven graag in gesprek om bij te dragen aan een veilige en evenwichtige drone-regelgeving.