Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR

Reactie

Naam m bouman
Plaats Nieuwerkerk aan den IJssel
Datum 31 december 2024

Vraag1

U kunt tot en met 31 januari 2025 via deze website reageren op de Regeling en de toelichting. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt graag een reactie of de regeling compleet is en of er overwegingen over het hoofd zijn gezien. 
Verwacht u dat de Regeling effect heeft op u of uw organisatie? 
Deze regeling heeft zeker effect op mij en vele ander piloten.
Eindelijk weer een initiatief dat meer mogelijk maakt.
Een heldere nieuwe verdeling van de huidige CTR zone waarin iedereen over één kam geschoren wordt.
Het deels toegankelijk maken van de huidige CTR's zal zowel aan de open als ook de specific kant met blijdschap worden ontvangen.
Ik hoop dat ook de dienstverlenende kant bij professionele vluchten dit gevoel deelt.
De regeling overziend komen aan aantal gedachten op:

*Kan de zone 2A heroverwogen worden, toegang ook voor open categorie?
Deze valt onder 3a-> 3-> de bullits al niet in de scope.
Ook zijn risico's bij een vlucht op meer dan twee km van de luchthaven en bij een maximumhoogte van 45m m.i. minimaal.
Daarbij in overweging genomen dat veel open categorie piloten in zone 2 tot 45 meter hoog veel meer mogelijkheden krijgen om architectuur/ stadsgezichten in beeld te krijgen.

*Wordt er ook nagedacht over communicatie naar burgers voorafgaand aan het inwerking treden van deze regeling.
Het lijkt niet onwaarschijnlijk dat veel dronepiloten zeker in het begin de verruiming gaan benutten om datgene in beeld te brengen wat zij al langer op het verlanglijstje hadden staan.
Met een plotselinge aanwezigheid van (veel/meer) drones in luchtruim dat eerder gesloten was zal dit zonder duidelijke communicatie vanuit de overheid tot conflictsituaties leiden op de grond.