Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR

Reactie

Naam ANWB Medical Air Assistance (Manager Drones S Prent)
Plaats Lelystad
Datum 30 januari 2025

Vraag1

U kunt tot en met 31 januari 2025 via deze website reageren op de Regeling en de toelichting. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ontvangt graag een reactie of de regeling compleet is en of er overwegingen over het hoofd zijn gezien. 
Verwacht u dat de Regeling effect heeft op u of uw organisatie? 
De Regeling Zonering Onbemande Luchtvaartuigen in de CTR geeft meer ruimte aan drones in de CTR. De methode om dit te doen is de rol van de luchtverkeersleider in een significant groot gebied van de (civiele) CTR te verkleinen voor onbemande vluchten, bijvoorbeeld door het vervallen van RT. Onze vluchten zijn altijd volledig BVLOS, dus zonder lokale observers. De rol van de verkeersleiding is een mitigatie voor het beperken van het luchtrisico. Grote delen van de CTR kunnen door ons met deze mitigatie worden bevlogen. Door het verdwijnen van deze mitigatie is onze zorg dat BVLOS-vliegen in gecontroleerd luchtruim (civiel) niet langer mogelijk is.
We hebben verschillende routes in civiele CTR’s op de planning staan voor 2025 en 2026, vooral in Eelde en Rotterdam. Gezien de uitdagingen in (voor drones straks vergelijkbaar luchtruim) klasse G, voorzien we negatieve effecten op de ontwikkeling van BVLOS-vliegen in Nederland. Er zijn op dit moment nog weinig dronevluchten BVLOS in de CTR, omdat wij daarvoor ook een use case nodig hebben (ziekenhuizen) en een drone die over bebouwd gebied kan vliegen. De mogelijkheid om BVLOS te vliegen in de CTR is een oplossing om die puzzel te gaan leggen die dus nu vervalt en daarmee de ontwikkeling van dergelijke drones en routes in Nederland stilzet.

Wij begrijpen desondanks de wens voor deze maatregel en zien oplossingen in het in stand houden van contact met de verkeerleiding of dynamisch luchtruimbeheer; bijvoorbeeld via GoDrone of een andere methode. Om onze ambities te kunnen voortzetten zonder nieuwe vertraging is een oplossing nodig vóór eind 2025. Wij werken graag mee aan zo'n oplossing.

Simon Prent, Manager Drones ANWB Medical Drones