Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Reactie
Naam
|
H.J. Ormel
|
Plaats
|
Varsseveld
|
Datum
|
20 mei 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
Ja ik heb op en aanmerkingen. Allereerst, wat is er mis met de regeling modelvliegtuigen uit 1995? Multicopters (drones in de volksmond) kunnen prima onder de helicopters vallen.
Dus wat autonome luctvaartuigen betreft zijn er ook twee categoriën, nl. vaste vleugel(s)en roterende vleugel(s).
Daarnaast is elk van deze categoriën weer onder te verdelen in sub-categoriën. Hierbij valt te denken aan massa, prijs of toepassing.
Het systeem van brevettering wat geldt in de regulire modelvliegsport funktioneert op zich vrij probleemloos, dus waarom ook niet zoiets voor autonome luchtvaartuigen?
De 'problemen' met drones komen mijns inziens van mensen die zo'n ding kopen in de speelgoedwinkel of supermarkt zonder enig idee van regels en/of gevaren. Sommigen gaan na gelukkig succes verder en bestellen via internet van alles, dit nog steeds zonder enig benul van enig risico. Iedere regel of verbod dat ingesteld wordt gaat voorbij aan deze gebruikersgroep. Het enige dat mijns inziens werkt tegen deze gebruikersgroep is beboeten en opleiden.
Met een veiligheidsbrevet voor diverse gewichtsklassen, zijn de meeste problemen ondervangen. Mijn voorstel is: hoe meer massa het luchtvaartuig heeft (hoeveel potentiële schade het aan kan richten) hoe hoger het opleidingsniveau van de plioot moet zijn. Maar ook hoeveel meer hoogte en horizontale afstand er bereikt mag worden. Voor het drone racen is geen nieuwe regelgeving nodig, bij trainigen en wedsrijden zijn coaches/spotters aanwezig dus geen probleem.Dit voor de roterende vleugel(s).
Voor de vaste vleugel(s) stel ik voor om een dubbel uitgevoerde videolink verplicht te stellen omdat het techniek blijft en soms faalt techniek.
Dan is er nog het probleem van hoogte, ook hier wordt gebruik gemaakt van fpv techniek, oftewel het is technisch mogelijk om op 2,5 km hoogte en 5 tot 7,5 km horizontaal te vliegen, dit alles volledig gecontroleerd.
Dit is volstrekt verboden onder de huidige regelgeving, dus hier moet ook naar gekeken worden. De apparatuur voor dit soort vliegen is wereldwijd te koop op internet, dus geen contrôle door wie dan ook.
Henk Ormel, actief modelvlieger sinds 1992.