Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Reactie
Naam
|
RJAM Löbel
|
Plaats
|
Wijchen
|
Datum
|
27 mei 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
De modelvliegsport is nast een mooie hobby, ook een kweekvijver voor technisch talent en toekomstige piloten. Zonder de modelvliegsport geen ontwikkeling van innovatieve drone toepassingen. Het zijn deze mensen die ook beseffen dat er regels nodig zijn om de veiligheid te garanderen.
Echter, wat in de laatste jaren is gebeurd, is dat modelvliegen (met drones of meer tradionele vliegtuigen) voor steeds meer mensen toegankelijk wordt. Waar je eerst je model moest bouwen, kun je nu kant en klare modellen kopen waar je vrijwel direct mee de lucht in kunt. En valt het stuk, dan heb je voor weinig geld een nieuw vliegtuig. Met als gevolg dat steeds meer vliegers steeds slordiger gaan vliegen.
Het zijn juist dit soort piloten die problemen veroorzaken, bedoeld of onbedoeld. Daar helpen geen strengere regels tegen. Het enige wat je daar mee bereikt is dat je de werkelijk geinterresseerde piloten treft. Een ernstig risico op verlies van innovatie in de luchtvaart in Nederland.
Een tegenvoorstel zou een stelsel zijn zoals het vaarbewijs. Boven een bepaald gewicht en snelheid is een brevet verplicht, ook voor recreanten. En daarmee mag je ook buiten de modelvliegvelden vliegen, mits dat veld niet te dicht bij (tijdelijke) vliegvelden, bebouwing, wegen of spoorlijnen ligt.Dit brevet kan via een club worden gehaald of via de KNVvL, als lid worden van een club geen mogelijkheid is.
Vliegen bij een club is dan wel zeer aan te raden, een verplichting kan dit mijns inziens niet worden. Een ook leden van een club vliegen graag op andere lokaties, zoals hellingzweven, watervliegen, etc.
De nieuwe regels zijn kortweg te beperkend en schieten daarmee hun doel ver voorbij.