Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen

Reactie

Naam dhr W van den Berg
Plaats Deventer
Datum 15 mei 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
Hallo,

Het RC hobbyvliegen is net als bijvoorbeeld motorrijden een vorm van ontspanning en het gevoel van vrijheid maar wel binnen de grenzen van de wet.

Zo hebben de sportpiloten in hun Cessna's een minimale vlieghoogte en wij als rc-piloten een maximale vlieghoogte.

Zoals een geïnteresseerde in de luchtvaart begrijpt, is het natuurlijk van belang dat deze regels bestaan.

Het rare is van de regel minimale en maximale vlieghoogte is dat deze straks wel erg ver uit elkaar liggen namelijk 100 meter en dat zonder navraag te doen bij de rc piloten of bij de KNVvL of de maximale hoogte van 50 meter wel vliegbaar is...

Je kunt ook tegen de sport piloten zeggen dat ze buiten de bebouwde kom ook boven de 1000 ft moeten gaan vliegen om iedereen in de vlieghobby tegemoet te komen...... want ook RC piloten nemen hun hobby serieus.

Je zegt immers ook niet dat een motorrijder niet op de snelweg mag komen omdat deze weggebruikers moeilijker te zien zijn.

Of dat een oldtimer niet mag rijden buiten de bebouwde kom omdat het dan een gevaar op kan leveren voor de motorrijders.....

Er is nog nooit iets misgegaan binnen de oude regels omtrent het vliegen, dus waarom dit nu zo'n issue is geworden komt weer door de media.

Ik ben voorstander om iedereen die iets wil laten vliegen boven de 50 meter en tot 120 meter een brevet te laten halen met vooral de theorie achter de indeling van het luchtruim!

Tot 50 meter kun je dan recreëren zonder brevet.

Vissers moeten immers ook een vignet hebben om te mogen vissen.

Met vriendelijke Groet
Walter van den Berg