Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Reactie
Naam
|
L Stuifbergen
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
22 mei 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
Niet overdreven restrictief
Het spreekt voor zich dat ik een groot voorstander ben van een veilige en verantwoorde integratie van drones in het luchtruim. Maar dan moet het beleid voor onbemande luchtvaartuigen, of daar nu recreatief of professioneel mee gevlogen wordt, niet overdreven restrictief gemaakt worden: niet alleen leidt dit tot onbegrip bij veel dronevliegers, ook is de handhaafbaarheid zeer problematisch en het is helemaal niet bewezen dat de veiligheid voor ander luchtverkeer of personen op de grond door de voorgestelde aanpassingen verhoogd wordt.
Daar komt bij dat al de voorgestelde restricties in de Regeling modelvliegen feitelijk alleen de goed geïnformeerde dronevliegers treffen. Juist deze doelgroep zorgt voor weinig problemen. Het zijn de ‘cowboys’, de mensen die geen enkel idee hebben van de regelgeving, die voor problemen zorgen. Door nieuwe restricties in te voeren wordt dus de verkeerde groep mensen getroffen. Om de ongelijkheid tussen recreanten en ROC-light vliegers op te heffen, pleiten we ervoor om voor ROC-light vliegers ook een maximale vlieghoogte van 120 meter en een VLOS-criterium in te stellen.
Voorlichten en handhaven
Wat Dronewatch betreft zou de staatssecretaris zich beter kunnen richten op nog betere voorlichting (zoals het verplicht stellen van het meeleveren van de flyer over verantwoord dronegebruik bij de verkoop van drones) en het beter handhaven van de bestaande regels. Ook bij mediaorganisaties, want op tv zijn er te pas en te onpas illegaal gemaakte dronebeelden te zien, iets wat niet bepaald bijdraagt aan het besef van regels bij de mensen thuis.
Mijn pleidooi samengevat:
1. Laat in de Regeling modelvliegen de maximale vlieghoogte op 120 meter en voer geen horizontale afstandsbeperking in, anders dan het VLOS-criterium.
2. Verruim de mogelijkheden van ROC-light vliegers ten aanzien van maximale vlieghoogte en afstand, om zodoende het verschil met recreanten weg te nemen.
3. Laat voor professionals de mogelijkheid bestaan om operaties uit te voeren nabij ongecontroleerde luchthavens, als daarvoor geen bezwaar bestaat bij de havenmeester.