Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Reactie
Naam
|
Dhr Laas Middelie
|
Plaats
|
DEN HELDER
|
Datum
|
28 mei 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
Graag wil ik hierbij reageren op het voorstel aanscherping drone wetgeving.
Laten wij de leerplicht maar afschaven; deze leerplicht kost jaarlijks meer dan 200 dodelijke jeugdige slachtoffers in het verkeer op weg naar school!
Dit is met enige voorstellingsvermogen de analoge redenatie van deze voorgestelde aanscherpingen op de drone wetgeving.
Ik ben van mening dat deze aanscherping niets zal bijdrage tot een veiliger gebruik van drones.
Het aanscherpen van regels en opleggen van beperkingen hebben in het verleden nooit iets bijgedragen aan een betere veiligheid in het algemeen.
Wat wel een bewezen positieve goede bijdrage levert aan veiligheid is een goede voorlichting; en deze kan makkelijk aan het begin van de keten (bij de verkoop) worden ingebouwd.
Te denken aan een flyer met makkelijk te begrijpen illustraties, dit gekoppeld aan een verplichte identificatie en registratie op naam van de koper, (daarbij betekend registratie ook tevens acceptatie en in acht nemen van de in de flyer bedoelde waarschuwingen)
De VLOS regel is naar mijn mening een goede maatstaf: verdere beperkingen dragen niets meer bij aan een betere veiligheid; en zullen allen de goed bedoelde hobbyist treffen!
Als voorbeeld; de 100m beperking treft mij persoonlijk , zo kan ik de panorama kustlijn fotografie waar ik mij met name mee bezig houd niet meer uitoefenen omdat de afstand tot kustlijn (bestuurder) te kort is.
De slecht willende drone gebruiker zal zich überhaupt niet veel aantrekken van de regels; deze groep daar zal hard tegen moeten worden opgetreden!!
De goedwillende drone gebruiker is gebaat bij goede voorlichting en zal hierbij dan ook de No fly zones en ook de maximale vlieghoogte (300m) respecteren, hierdoor zal het kruizen met andere verschillende luchtruim gebruikers uitgesloten zijn, een enkele traumahelikopter zal daarbij gerust vroeg genoeg worden opgemerkt!!
Ik ben dan ook van mening dat de risico's die zich zou kunnen voordoen door de drone gebruiker enerzijds, en de risico's die men als beleidsmakers zich voorstelt anderzijds berust op onvoldoende inzichtelijke kennis van deze fantastische mooie hobby!
Hopende met deze reactie mijn hobby op een leuke manier te kunnen behouden!
Hoogachtend,
Laas Middelie
Den Helder