Aanpassing Regeling modelvliegen en Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Reactie
Naam
|
Dhr Nils Bolhoven
|
Plaats
|
IJmuiden
|
Datum
|
28 mei 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgenomen aanpassingen van de Regeling modelvliegen en de Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen?
Ik ben van mening dat het niet aan regelgeving ontbreekt betreffende drones, multikopters of modelvliegtuigen. Het ontbreekt aan handhaving voor de cowboys die regels negeren ten koste van veiligheid. Voor deze kleine groep, veranderen strengere regels NIETS. Het merendeel van de particuliere en professionele vliegers houd zich aan de regels, leest zich in, blijft op de hoogte.
De cowboy zal de NFZ bij vliegveld, de hoogtebeperking, vliegen boven aaneengesloten bebouwing, mensenmassa's, etc worst zijn.. Die veranderen niet door regels, inbeslagname of boetes. De gewone burger wil zijn hobby volgens de regels uitvoeren. Desnoods met een theorie certificaat, registratie of iets dergelijks. Maar. Niet NOG meer en strengere regels waardoor de lol er van af is. Buiten dat: de Europese regels die tussen volgend jaar en 2020 ingaan zijn veel minder rigide, dus dan blijft Nederland achter. Ook veel drone verkopers, fabrikanten, ondersteuners, etc zullen over de kop gaan. En waarvoor? Omdat men in Den Haag bang is voor ongelukken met de reguliere luchtvaart. Wat tot op heden nog NERGENS ter wereld is voorgekomen..
Daar zijn NFZ voor, de 120m regel, de in zicht regel, etc. Die zijn prima te handhaven als politie en justitie op de hoogte zijn (nu dus niet) en je bij aankoop folder krijgt en mogelijk directe registratie zodat je de regels gezien moet hebben.
Zelf ben ik lid van platform Air-share: voor elke vlucht registreer ik deze, een soort vluchtplan.. Ik houd me aan de regels, heb afspraken met het heliplatform van de haven..
Dat kan allemaal, maar de overheid drukt liever door dan in overleg te gaan.. Dan was namelijk duidelijk dat regels streng genoeg zijn, en vooral professioneel wat minder kunnen. Voor bedrijven als Amazon en DHL, die met drones willen testen..
Ik heb nu 2 drones verkocht en er 1 gehouden uit angst voor wat er komt.. Want na die datum krijg ik er niets meer voor.
Mijn advies: behoud de huidige regels en verduidelijk waar nodig (bijvoorbeeld het begrip mensenmassa's of het verschil tussen aaneengesloten bebouwing en bebouwde kom -waar je WEL mag vliegen mits volgens regels-, etc). Laat mensen hun drone in ruil voor versoepeling verplicht registreren en evt. vrijwillig verzekeren.. Maar pak mensen hun hobby niet af vanwege cowboys of angst voor ongelukken etc. Bij tests waren vogels gevaarlijker dan drones. En crashes door vogels zijn wel aangetoond!