Besluit afschaffen rekentoets
Reactie
Naam
|
P Blijerveld
|
Plaats
|
Roosendaal
|
Datum
|
5 januari 2020
|
Vraag1
n.v.t.
Gezien de afgelopen jaren en het geploeter van leerlingen om een rekentoets te halen, waarbij randvoorwaarden een hoofdrol zijn gaan spelen. Zoals meerkeuze opgaven, volledig apart rekenonderwijs los van allerlei vakken waar dat nu net nodig is en geïntegreerd zou moeten worden gegeven, geen inzage in gemaakt materiaal terwijl we de mond vol hebben van leren van je fouten. Daarbij komt dan nog het geploeter van de docenten, waarvan velen niet de kennis bezitten of het overzicht niet hebben over het gehele domein van het rekenen, vaak ook omdat ze als sluitpost op de urenverdeling nog een uurtje rekenen moeten geven.
En toen telde het ook al niet meer mee, dus dan gaat de motivatie er niet op vooruit. Alle onduidelijkheid in het beleid (soms denk ik dat er maar 1 naam achter zit) heeft ook al geen bijdrage geleverd aan het succes van het rekenonderwijs.
Kortom: laat het over aan de experts op de werkvloeren, zoals de docenten in de vakken waar het rekenen ook daadwerkelijk een rol speelt. Zoals Natuurkunde (metriek bijvoorbeeld), Economie (%), Scheikunde etc. en met Wiskunde voorop natuurlijk! Dus geef deze docenten meer tijd en ruimte om zwakke rekenaars te helpen. En luister aan de andere kant eens goed naar de vakverenigingen! De NVvW voorop! Leerlingen zonder Wiskunde kunnen best geholpen worden door experts en door adaptieve rekenprogramma's. Maar zet niet zomaar een cijfer achterop onderaan een hoekje van de cijferlijst, als het toch niet mee telt. Wie hou je dan voor de gek?
Vriendelijke groeten van een ervaren Wis-/Natuurkunde docent uit de bovenbouw van het H/V segment van het VO.