Ontwerpbesluit tot wijziging luchtvaartbesluiten waarmee regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPA’S) worden vastgesteld
Reactie
Naam
|
FMCoRPAS (Dhr Frits Müller)
|
Plaats
|
't Harde
|
Datum
|
16 juni 2014
|
Vraag1
Wat is uw mening over het concept-Besluit tot wijziging luchtvaartbesluiten waarmee regels voor op afstand bestuurde luchtvaartuigen (RPAS) worden vastgesteld?
Nederland is voorzitter van JARUS. Dit is een adviesorgaan dat door de Europese commissie is gevraagd om te komen met voorstellen voor een Europese (EASA) wet- en regelgeving RPAS < 150 kg. Eea is vastgelegd in de roadmap (zie website EASA). Tbv (E)VLOS RPAS'n wordt de indruk gewekt dat deze eind 2015 gereed is. Dus waarom in de tussentijd komen met iets nieuws dat mogelijk weer zeer snel moet worden gewijzigd? Zie bijlage met wat huidige gegevens van België, Engeland, Frankrijk en Nederland. Hier treft u verschillen aan die moeten worden geslecht. Ik vind dat Nederland al veel te lang heeft gewacht met iets van wet- en regelgeving (het informatiebulletin geeft formeel alleen maar informatie). Dus even wachten kan er nog wel bij. Wel een aantal voorstellen:
1. Maak een goede gewichtscategorie indeling. Let daarbij op wat fotografen/journalisten of RPAS'n tbv inspectiedoeleinden of landbouw.
2. Zorg voor een goede bevoegdhedendifferentiatie. Hoe hoger het ervaringsniveau hoe meer er mag (bijv binnen 150 m van gebouwen en/of mensenmenigten).
3. Kijk eens naar de FAA FRAT (Flight Risk Assessment Tool). Laat opleidingsinstellingen les geven in het goed kunnen opstellen van Risk Assessments.
Vraag2
Vind u de definitie van modelluchtvaartuig en RPA in dit besluit voldoende om het onderscheid tussen de twee luchtvaartuigen duidelijk te maken?
Ik ben van mening dat de modelvliegers moeten voldoen aan dezelfde wet- en regelgeving als professionele RPAS piloten. Een uitzondering kan worden gemaakt als er gevlogen wordt boven/in door de KNVVL vastgestelde veldjes voor juist modelvliegers.