Besluit invoering bepalingen omtrent de toets anderstalig onderwijs

Reactie

Naam R Wagenaar
Plaats Amsterdam
Datum 8 december 2020

Vraag1

Welke aandachtspunten wilt u meegeven met betrekking tot de nadere doordenking en uitwerking van deze regeling?
het voorstel lijkt geschreven vanuit de gedacht dat er meer ruimte moet komen voor Engelstalig onderwijs: in de oude situatie was Engelstalig onderwijs alleen toegestaan als het noodzakelijk was (dus als Nederlandstalig onderwijs niet haalbaar was). In de nieuwe situatie is het voldoende om een meerwaarde van Engelstalig onderwijs vast te stellen (dus als het onderwijs prima in het Nederlands kan, maar er zijn argument aan te voeren waarom Engels een voorkeur zou hebben dan is Engelstalig onderwijs in de nieuwe situatie toegestaan, waar het in de oude situatie niet toegestaan was). Mocht de doelstelling van de minister zijn om Nederlandstalig onderwijs te bevorderen, dan zou het veel logischer zijn om het criterium noodzakelijkheid te behouden, in combinatie met het toezicht door de NVAO. Immers: het probleem in de huidige situatie is niet het criterium (dat is glashelder), maar het gebrek aan toezicht en het ontbreken van sancties voor onderwijsinstellingen die Engels als onderwijstaal gebruiken terwijl dit objectief niet noodzakelijk is.