Consultatiedocument ‘Audit Quality Indicators’ – Kwartiermakers Toekomst Accountancysector

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Groningen
Datum 7 augustus 2021

Vraag1

De Kwartiermakers Toekomst Accountancysector zijn benoemd door de minister van Financiën en hebben o.a. als opdracht gekregen om kwaliteitsindicatoren (Audit Quality Indicators) op te stellen om meer inzicht te verkrijgen over de kwaliteit van de accountancysector. De kwaliteit van een jaarrekeningcontrole is momenteel onvoldoende inzichtelijk. Accountantsorganisaties rapporteren hier niet (op dezelfde manier) over en er zijn verschillende visies op wat kwaliteit is.
De Kwartiermakers hebben uiteindelijk tien kwaliteitsindicatoren vastgesteld die de gebruiker van de jaarrekening nader inzicht kunnen geven in factoren die van invloed zijn op de kwaliteit van de wettelijke jaarrekeningcontrole. De voorgestelde kwaliteitsindicatoren zien o.a. op onderwerpen als cultuur, aandacht voor fraude, innovatiebereidheid en het kwaliteitsbeheersingssysteem. Met deze consultatie willen de Kwartiermakers belanghebbenden in de gelegenheid stellen om hun mening te geven over de voorgestelde set kwaliteitsindicatoren. De Kwartiermakers horen graag of u van mening bent dat de voorgestelde kwaliteitsindicatoren de juiste zijn en op welk niveau u de kwaliteitsindicatoren gerapporteerd zou willen zien.
Dank voor jullie rapport.
Wat opvalt is dat in de eerste alinea van het rapport wordt beschreven dat er geen eenduidige definitie van audit quality is. Het doel van jullie rapport is dat de audit quality omhoog moet en daarom zijn er audit quality indicators door jullie opgesteld. Waarom wordt er dan geen kader gesteld waarbinnen die kwaliteit gewaarborgd moet worden? Accountants moeten kwaliteit leveren, maar waar moeten zij naartoe streven? Kortom, wat is in jullie ogen en wellicht belangrijker in die van het maatschappelijk verkeer, de definitie van audit quality. Zodra de kern van waar je naartoe wilt bekend is, kun je in mijn ogen pas de indicators uitwerken.

Ik vind AQI 10 totaal overbodig. De opdrachtgeverstevredenheid zou los moeten staan van de kwaliteitsberekening. Dat ze tevreden zijn is een leuke bijkomstigheid, maar moet geen doel op zich zijn. Er kan een zeer kwalitatieve controle zijn uitgevoerd dat heeft geleid tot een afkeurende verklaring, waardoor de tevredenheid van de opdrachtgever naar een zeer laag niveau gaat, zo niet naar totale ontevredenheid. Zou je deze AQI dan meenemen in de berekening van audit quality, dan zou de audit quality omlaag gaan, puur omdat de opdrachtgever hier niet blij mee is.