Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam H. Van Wateren
Plaats Dieren
Datum 18 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Krimp bestaat niet, dat is een illusie. Je kunt de totale vraag naar vliegtickets niet naar beneden bijstellen, die vraag bestaat vanuit de markt en daar heeft de overheid geen invloed op. Vliegtaks zal daar niets aan veranderen, dan gaan mensen gewoon vanaf buitenlandse luchthavens vliegen.

Zelf ben ik bevoorrecht dat ik in een stil gebied woon, namelijk in Dieren (vlakbij Arnhem). Er is hier nergens een luchthaven in de buurt, van vliegtuiglawaai hebben we hier geen last. Ik ben wel eens in Amsterdam geweest en inderdaad, de mensen daar hebben overlast. Ik zou graag wat van die overlast van hen over willen nemen zodat ze het daar wat minder krijgen, maar Schiphol ligt nou eenmaal in de Haarlemmermeer en niet op de Veluwe of in de Achterhoek.

Toch denk ik dat de enige manier om krimp op Schiphol te realiseren het verplaatsen van vluchten naar andere luchthavens is. Die vluchten kunnen niet simpelweg stoppen, ze moeten ergens heen. Of mensen nou vanaf Schiphol of een andere luchthaven vliegen, dat zal ze een zorg zijn. Maar de omwonenden van Schiphol is het wel een zorg, iedere vlucht die niet per se op Schiphol hoeft te zijn zou daar ook niet moeten zijn. Schiphol zou niet de standaard keuze moeten zijn die het nu vaak wel is.

Kijk bij het verplaatsen van vluchten ook naar buitenlandse luchthavens, die bedienen ook hun deel van de Nederlandse markt. Hier vanuit Dieren zit ik bijvoorbeeld sneller in Dusseldorf dan in Amsterdam, ik vlieg dan ook veel vanaf Dusseldorf. Amsterdam alleen als het niet anders kan, maar liever niet. Zelfs voor KLM vluchten vlieg ik eerst met Cityhopper van Dusseldorf naar Schiphol om daar over te stappen, dat scheelt vaak aanzienlijk in de prijs en ik hoef niet de hele Randstad door te reizen naar Schiphol.

Om Schiphol te ontzien moet de capaciteit op overige luchthavens omhoog, mensen in de rest van Nederland mogen best een deel van de overlast van de omwonenden van Schiphol overnemen. Zelf ben ik daar graag toe bereid, zelfs als Teuge (voor mij het dichtste bij) zou worden omgebouwd voor passagiersvliegtuigen. Lelystad mag wat mij betreft ook open, die boeren in de polder mogen ook hun deel van de overlast overnemen. Niet alles concentreren op Schiphol maar spreiden over Nederland en de luchthavens over de grens.

Vraag2

.
Geen behoefte aan.