Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Uithoorn
Datum 15 juni 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Waar ik blij ben met de nodige voorstellen en beweging in de zaak Schiphol en de overlast die zij veroorzaakt, ben ik als inwoner van Uithoorn vooral (negatief) verrast over hoe het probleem Aalsmeerbaan bijna nergens - en in geen van de voorgestelde plannen - adequaat wordt benoemd. In de laatste jaren is de Kaagbaan met elke groei minder gebruikt, en de Aalsmeerbaan als secundaire baan juist meer. De groei is volledig voor rekening van de Zuidoosthoek gekomen met een enorme stijging van het gebruik van de Aalsmeerbaan. Hierdoor zou het op z’n minst fijn zijn als de betrokken partijen dit zouden meenemen in hun voorgestelde oplossingen. Echter zie ik daar weinig van terug. Gedeeltelijke sluiting van de Buitenveldertbaan is symboolpolitiek want dat weet iedereen dat zoiets voor meer vliegverkeer op de Aalsmeerbaan gaat zorgen. Men kan straks roepen dat “men zelfs een baan heeft gesloten”, terwijl er daarmee toch duidelijk gezorgd wordt een waterbedeffect voor de inwoners van Uithoorn. Dat weet iedereen, en jullie ook. Geef het tenminste toe. En als het niet zo is, vertel ons dan tenminste waarom het niet zo zou zijn. Benoem ons tenminste. Geef ons het gevoel dat we ook bestaan.

Vraag2

.
Ook de stillere vloot zet voor mensen die daadwerkelijk hier wonen (en niet voor de dames en heren in pak die naar powerpoint presentaties van de consultancy bedrijven hebben geluisterd) geen zoden aan de dijk. Maanden lang elke dag van 7u tot 22h een vliegtuig is ontzettend verstorend, en het verschil tussen een 3-tal nieuwe A350 die achterelkaar opstijgen en een oude 747-400 van een Chinese vrachtvervoerder is dan weliswaar duidelijk - maar niet genoeg. Het is nog steeds aanzienlijk geluid. Ik vraag me af of de minister en andere beleidsmakers zelf wel eens hier hebben geluisterd.

Kom eens een keer met concrete voorstellen die ook daadwerkelijk helpen en niet erop lijken alsof je ze allemaal vanuit Microsoft Powerpoint hebt bedacht. Kom naar Uithoorn en luister zelf eens. Pak Flightradar24 erbij en zie zelf dat de startroute ontzettend onlogisch is. Opstijgen en direct linksaf over Uithoorn?! Vlieg langer rechtdoor. Stijg sneller. Verplicht starts bij het begin van de baan. En krimp vooral, dat moge logisch zijn.

Wees verstandig. Wij kunnen echt wel tegen wat vliegtuigen op een dag, maar zoals 2019 is verlopen en hoe het nu eigenlijk al weer is na Covid: dat kan niet. Dat kan je gewoon niet maken.

Denk ook aan ons, de omgeving die het meest de rekening heeft betaald van de groei van Schiphol.