Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam S. De Wit
Plaats 's Hertogenbosch
Datum 19 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Om te zorgen dat minder mensen via Schiphol vliegen moet er vooral ingezet worden op goede alternatieven. Vaak wil je helemaal niet vanaf Schiphol vliegen, maar moet je wel omdat de bestemming waar je heen wilt alleen maar vanaf Schiphol aangevlogen wordt.

Zo moest ik laatst naar Helsinki. Ik heb gekeken, maar vanaf geen enkele regionale luchthaven in en om Nederland gaan vluchten naar Helsinki, alleen maar vanaf Schiphol. Dus bij deze mijn excuses naar de omwonenden van Schiphol, ik heb ook bijgedragen aan de overlast daar in de omgeving. Ik had het graag vermeden, maar niet vliegen is geen optie. Anders vliegen wel, namelijk vanaf een regionale luchthaven.

Zo gaan er tegenwoordig ook vluchten vanaf Eindhoven en sinds kort ook vanaf Weeze naar Kopenhagen, daar maak ik veelvuldig gebruik van. Dat geeft me de kans om Schiphol te mijden.

Jaren terug had TUI plannen om vanaf Eindhoven naar Aruba en Curacao te vliegen, maar dat mocht niet. Die bestemmingen mochten alleen maar vanaf Schiphol aangevlogen worden. Zo krijg je dus nooit minder overlast op Schiphol als je niet vanaf een andere luchthaven mag vliegen. Een goede stap naar minder vluchten op Schiphol zou dus zijn om te zorgen dat deze vluchten wel vanaf Eindhoven mogen. Dan kun je ze verplaatsen, nu kan dat niet.

We hebben in Lelystad nog een ongebruikt vliegveld liggen, door allerlei geneuzel is dat nog steeds niet open. Het is wel hard nodig, om krimp op Schiphol te realiseren moeten er vluchten verplaatst worden. Ook lange afstand vluchten naar bijvoorbeeld Aruba en Curacao, dat hoeft echt niet vanaf Schiphol. In Londen vinden dergelijke vluchten ook voornamelijk vanaf Gatwick plaats in plaats van Heathrow, laat Lelystad het Gatwick van Nederland worden. Het ligt er ideaal voor en de capaciteit is er, zo kan Schiphol ontlast worden zonder dat het aanbod aan vluchten in de knel komt.