Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
B.T. De Kroon
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
22 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
De Nederlandse overheid is al jaren verkeerd bezig als het op luchtvaart aankomt. Er wordt op de verkeerde doelen gestuurd, er wordt enkel naar de korte termijn gekeken en niet naar de lange termijn, etc. Er is een compleet gebrek aan visie bij de overheid als het op luchtvaart aankomt.
Zo wordt er bijvoorbeeld ingezet op minder passagiersvluchten, de vliegtaks is hier een voorbeeld van. Een maatregel om mensen te ontmoedigen in het vliegtuig te stappen. Dat zou allemaal heel mooi zijn als het passagiersvluchten zouden zijn die voor overlast en vervuiling zouden zorgen.
Als we echter kijken naar de klachten dan zien we dat verreweg de meeste klachten (bijna allemaal) over vrachtvliegtuigen gaan. Over passagiersvluchten wordt nauwelijks geklaagd. Toch wordt op passagiersvluchten vliegtaks geheven en op vrachtvluchten niet. Dit zou andersom moeten zijn. Ik wil dan ook voorstellen de vliegtaks voor passagiers te schrappen en in plaats daarvan een luchtvrachttaks in te voeren.
Wat passagiersvluchten aan gaat doen luchtvaartmaatschappijen al hun uiterste best om deze zo stil en zuinig mogelijk te maken, er wordt volop geïnvesteerd in vlootvernieuwing. Er wordt geëxperimenteerd met elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Dit wordt allemaal vanuit de sector gefinancierd.
Vrachtvluchten daarentegen worden vaak met oude vliegtuigen uitgevoerd, als een vliegtuig te oud is om er passagiers mee te vliegen wordt het omgebouwd tot vrachtvliegtuig. Geen wonder dus dat vrachtvluchten voor de meeste overlast zorgen en ook het meest vervuilend zijn. Het ontmoedigingsbeleid van de overheid, wat momenteel ten onrechte gericht is op passagiersvluchten, zou juist op vrachtvluchten gericht moeten zijn.
De luchtvaart kan nog niet helemaal emissievrij, maar is wel hard op weg daar naar toe. Om nu in te zetten op reductie van het vliegverkeer is dan ook het paard achter de wagen spannen, het getuigt niet van lange termijn visie bij de overheid.
De transitie naar stille en schone luchtvaart moet door de overheid actief ondersteund worden in plaats van tegengewerkt. Immers, als de overheid de luchtvaartsector allerlei beperkingen op gaat leggen zoals nu het geval is dan is er minder geld beschikbaar om te investeren in innovatie. Daardoor wordt er langer met vervuilende vliegtuigen door gevlogen.