Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Dordrecht
Datum 22 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Een plafond aan het aantal vluchten wat jarenlang gold, wordt door de overheid in zeer korte tijd, zonder overleg, fors naar beneden bijgesteld. Dat de overheid hierin eerst nog een balanced approach procedure moet volgen, lijkt even vergeten.

Het bij voorbaat al een doel benoemen, voordat de procedure doorlopen is, doet afbreuk aan mijn vertrouwen in de gang van zaken. Hoe kun je immers de uitkomst bij voorbaat vaststellen, als je alle consultaties en opties nog niet bekeken hebt? Het lijkt meer op een verplicht nummertje met een vaststaande uitkomst.

De snelheid waarmee dit alles tot stand komt, is daarbij niet goed voor het investeringklimaat voor de luchtvaart. Vliegtuigen zijn diepteinvesteringen die een lange planningshorizon hebben. Het op zo korte termijn veranderen van de spelregels, is niet eerlijk naar de bedrijven die die investerigen hebben gedaan en nog steeds doen. Ik maak mij dan ook zorgen over hun bereidheid dit in de toekomst nog te doen.

Daarnaast denk ik dat er nog veel mogelijk is om geluidsreductie voor elkaar te krijgen. Te denken valt aan langere, steilere ILS'en, het optimaliseren van de dalingsprofielen (zodat er niet al vroeg op 10.000ft gevlogen hoeft te worden) en het aanpassen van vectoring routes. De lijst met hinderbeperkende maatregelen is wat mij betreft nog niet afgewerkt. Verder zou de langverwachte herindeling van het nederlandse en europese luchtruim ook helpen. Hierin wacht de industrie echter al jaren op de overheid, die op die dossiers niet de indruk wekt haast te maken. In tegenstelling tot deze procedure.

Verder wil ik wijzen op het feit dat minder vliegen, niet zorgt voor minder ervaren hinder. In een onderzoek van GGD bleek de ervaren hinder van schiphol toegenomen gedurende de corona crisis, toen er maar 50% van de vluchten werden gemaakt. Andere factoren blijken sterkere invloeden te hebben dan het aantal vliegbewegingen. Ik begrijp dat causaliteit altijd lastig is aan te tonen, maar een gebrek aan correlatie maakt het schier onmogelijk. Uiteindelijk reduceren we dan de vliegbewegingen (al meerdere malen benoemd door de overheid als het doel van deze 'consultatie'), maar hebben we nog niets aan de hinder gedaan.