Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Warmond
Datum 20 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Het is goed dat het kabinet met het besluit tot reductie van het aantal vluchten voorzichtig oog begint te krijgen voor de omwonenden van Schiphol. Een goede stap in de richting.

Voor de bewoners van Leiden/Oegstgeest en Warmond is de overlast als gevolg van de in het verleden genomen maatregelen echter spectaculair toegenomen. Het zonder enige inspraak van de bewoners aanwijzen van de Kaagbaan als preferente baan is daar een goed voorbeeld van. Plotseling werd, als gevolg van dat besluit, vrijwel al het inkomende of vertrekkende vliegverkeer over die regio geloodst. Ook de, wederom zonder consultatie van de bewoners, vaststelling van de route van de zogenaamde herriegoot - de luchtsnelweg van vliegtuigen - over Leiden, Oegstgeest en Warmond zorgt voor veel overlast. Bij wind uit het oosten of noorden komt vrijwel elke 1,5/2 minuten - de vliegtuigen kunnen door recente maatregelen nog dichter op elkaar vliegen - een vliegtuig over, van vroeg in de ochtend tot zeer laat in de avond/nacht. Er is feitelijk boven ons hoofd een luchtrotonde ingericht, waarbij de deelnemers aan dat verkeer zelf mogen bepalen hoe hoog die overvliegen (met een minimum van ongeveer 600 meer) en met welk motorvermogen ze dat doen.

Na lezing van het consultatiedocument ontstaat het beeld dat er met de regio Leiden, Oegstgeest en Warmond in het geheel geen rekening wordt gehouden. Sterker, het lijkt alsof men de concentratie van de overlast juist in deze regio wil laten plaatsvinden, zodat het grote plaatje van mensen die overlast hebben er beter uit komt te zien.

We worden al jaren aan het lijntje gehouden met maatregelen die de overlast zullen gaan verlichten. "Vliegen in het potje" bijvoorbeeld. De vliegtuigen zouden hoog (of hoger) overkomen en pas op het laatste hun daling inzetten. Komt in de praktijk niets van terecht. Stillere vliegtuigen: er vliegen juist meer 747's over de hoofden. Slimme routes vliegen: niks van terecht gekomen. Niemand begrijpt, of kan uitleggen, waarom vliegtuigen die uit het noorden of westen komen, eerst op 600 meter langs de kust naar het zuiden moeten doorvliegen, om vervolgens pas de draai rond Katwijk aan Zee in te zetten en via Leiden/Oegstgeest/Warmond naar Schiphol te gaan. Daarmee vliegt men ook onnodig over natura 2000 gebied, te lang te laag en veroorzaakt men veel geluidsoverlast.

Overheid: bescherm al uw burgers. Laat de regio Leiden, Oegstgeest en Warmond niet het afvoerputje van Schiphol worden en weeg alle belangen mee.

Vraag2

.
De overlast valt niet mee, de burger is niet aan het "zeuren". Reduceer de overlast, en spreid die vervolgens over alle omwonenden. En doe dat vanaf nu op een transparante, democratische en vooral eerlijke manier: de burger is niet gek.