Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Dhr. N. Van Dijk
Plaats Katwijk aan Zee
Datum 17 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Bij het beperken van het aantal vluchten vind ik het belangrijk dat er zorgvuldig gekeken wordt naar welke vluchten worden geschrapt.

Ik woon onder de aanvliegroute van Schiphol en van sommige vluchten heb ik wel degelijk overlast. Maar let wel, niet van alle vluchten. Van die Cityhoppertjes heb ik helemaal geen last, van die Dreamliners ook niet. Daar hoeft niet in gesneden te worden.

Het is alom bekend dat het lawaaiigste vliegtuig op Schiphol de Boeing 747-400 is. En dat klopt ook, als ik overlast ondervindt en ik kijk welk type het is dan is het 9 van de 10 keer een 747. Die pik je er zo uit.

Het vervelendste is het als die 747s in de vroege ochtend of late avond overkomen. Dan liggen de kinderen op bed en het gebeurt regelmatig dat ze er wakker van worden. Als het overdag een keer gebeurd kan ik er nog mee leven, hoewel liever ook niet natuurlijk.

Daarom wil ik het volgende voorstellen:

- Een totaalverbod op de lawaaiigste categorie vliegtuigen zoals de Boeing 747
- Tijdens de dagranden alleen de stilste categorie vliegtuigen toestaan op Schiphol
- Vliegtuigen van de middencategorie wat betreft lawaai zijn alleen welkom overdag buiten de dagranden om, maar deze worden wel hoger aangeslagen
- Geen krimp van het aantal vliegbewegingen, groei is zelfs in beperkte mate mogelijk zo lang dit gebeurt met vliegtuigen van de stilste categorie

Ik ben er van overtuigd dat de hoeveelheid overlast die Schiphol veroorzaakt op deze manier significant omlaag kan zonder dat het de connectiviteit van Nederland in gevaar brengt. Het is een kwestie van de rotte appels er uit vissen, de lawaaiigste vliegtuigen weren. Want het is slechts een handjevol vluchten dat overlast veroorzaakt, de meeste vluchten doen dat niet.