Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam V. Van Amstel
Plaats Utrecht
Datum 17 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Het aantal vluchten verminderen gaat niets veranderen aan de hoeveelheid geluid die de vluchten die wel doorgaan maken.

Als er 10 vluchten overkomen die ieder 100 decibel produceren, en daarvan wordt er 1 geschrapt, dan produceren die 9 vluchten die niet geschrapt worden niet ineens 90 decibel. Dat blijft 100 decibel.

Daarom zie ik niets in het verminderen van het aantal vluchten, dat gaat alleen maar economische schade opleveren. Wel moeten we zorgen dat vliegtuigen stiller worden, als die 10 vluchten allemaal van 100 naar 90 decibel gaan dan bereik je wat. En dan kunnen het ook 10 vluchten blijven.

Vliegen duurder maken, zoals sommige mensen willen, zal mensen alleen maar over de grens drijven om in het buitenland alsnog in het vliegtuig te stappen, vliegvelden in België en Duitsland spinnen hier garen bij. Ik was laatst op vliegveld Weeze (Duitsland), er stonden meer Nederlandse dan Duitse auto's op de parkeerplaats. Dat krijg je als Nederland zich uit de markt prijst wat vliegen aan gaat, dan gaan mensen alternatieven zoeken. Weeze is zo'n alternatief.

Nederland moet competitief blijven, wat betekent dat mensen verleid moeten worden om vanuit Nederland te vliegen in plaats van het buitenland. Daarom moet die idiote vliegtaks, die wordt verondersteld een milieumaatregel te zijn maar geen enkele milieuwinst oplevert, er af of op z'n minst in lijn gebracht worden met de landen om ons heen. We zijn in Nederland geen eiland, we maken deel uit van Europa en we moeten dus ook naar Europa kijken als het op dit soort dingen aan komt.

Vraag2

.
Een toelichting? Ga toch weg! Een toelichting betekent dat er al een besluit genomen is. Dat besluit kan wat mij betreft direct de prullenbak in, ga eerst de reacties hier maar eens beoordelen en analyseren. Daarna valt er te praten over wat voor besluit er genomen gaat worden, eerder niet.