Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam A. Van der Meer
Plaats Utrecht
Datum 18 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Voordat we beginnen te spreken over krimp op Schiphol is het belangrijk ons te realiseren dat krimp op mondiaal niveau niet bestaat. Enkel verplaatsing, iedere vlucht die er op Schiphol af gaat komt er elders bij. Ik wil hierbij refereren aan het artikel "Haags waterbed" door Daan Lenderink op de website Luchtvaartnieuws.nl.

Vanuit milieu oogpunt moet er dus niet gemikt worden op krimp. Wel moet de luchtvaart stiller en schoner, maar dat kan alleen bereikt worden door die luchtvaart binnenshuis te houden. Immers, over iedere vlucht die naar het buitenland verplaatst wordt is de Nederlandse overheid de controle kwijt.

Nu kan Schiphol alsnog krimpen, maar er moet elders in Nederland dan wel ruimte zijn om die krimp op te vangen. Lelystad moet open, Rotterdam en Eindhoven moeten uitbreiden. Alleen zo kan Schiphol krimpen terwijl het aantal vluchten in Nederland gelijk blijft.

Als we kijken naar de overlast blijkt dat verreweg de meeste overlast veroorzaakt wordt door slechts een handjevol vluchten. Om het probleem gericht aan te pakken zal dus specifiek naar die vluchten gekeken moeten worden in plaats van alle vluchten over één kam te scheren. Want dat is wat er gebeurt als je je blind staart op het aantal vluchten. Om een goed beeld te krijgen van het probleem, en dus de oplossing, moet je breder kijken.

Een groot deel van de vluchten die overlast opleveren zijn vrachtvluchten. Nu is luchtvracht belangrijk voor Nederland, maar dit hoeft niet per sé op Schiphol plaats te vinden. Sterker nog, in een dichtbevolkt gebied als de Randstad moet je geen vrachtvluchten willen. Gelukkig hebben we in Twente nog een ongebruikt vliegveld liggen. Om er een passagiers vliegveld van te maken is niet gelukt, maar wellicht lukt het om er een vracht vliegveld van te maken. Zo levert het in die omgeving economische activiteit op en ontlast het Schiphol.

Hierbij wordt in het oog gehouden dat krimp niet bestaat, ook niet op het gebied van luchtvracht. De wet van communicerende vaten, waar Daan Lenderink al aan refereerde, gaat ook hier op. Om ruimte te maken voor krimp op Schiphol moet elders ruimte zijn om te groeien. Die ruimte moeten we in Nederland houden om er zo grip op te houden.