Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
Dhr V. Gerritsen
|
Plaats
|
Leiden
|
Datum
|
19 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
Als we kijken naar de vliegtuigen waar het meest over geklaagd wordt op Schiphol dan valt één ding op, namelijk dat de volledige top 20 bestaat uit vliegtuigen van het zelfde type. Namelijk de Boeing 747-400. Dit is een zwaar verouderd type, sommige van deze vliegtuigen zijn al rond de 30 jaar oud. Ze maken veel lawaai en zijn bovendien grootvervuilers.
Om de overlast en vervuiling op Schiphol tegen te gaan moet daarom allereerst een volledige ban op vliegtuigen van dit type worden ingevoerd, ze zijn simpelweg niet meer welkom. Ook naar andere vliegtuigtypes moet kritisch gekeken worden, als het mogelijk is een stiller en zuiniger vliegtuig in te zetten is er geen reden een lawaaiiger en vervuilender toestel te accepteren.
Een maatregel die je zou kunnen invoeren is een maximum leeftijd voor vliegtuigen op Schiphol en andere Nederlandse luchthavens, zo voorkom je dat maatschappijen met oude toestellen vliegen en dwing je vlootvernieuwing af. Over nieuwe moderne toestellen wordt immers relatief weinig geklaagd en als er al geklaagd wordt gebeurt dat door veelmelders die over ieder vliegtuig klagen wat ze zien. Dergelijke klachten kunnen niet serieus genomen worden.
Als puur de meest lawaaiige en vervuilende toestellen geweerd worden kan hiermee al een groot deel van de doelstellingen gerealiseerd worden zonder dat het invloed heeft op de rest van de operaties op Schiphol. Met name in de nacht is dit van belang.
Aangezien verreweg de meeste lawaaiige en vervuilende toestellen vrachttoestellen zijn (de Boeing 747-400 komt zelfs alleen nog maar als vracht toestel op Schiphol) moet met name de vracht operatie aan banden gelegd worden. Vrachtvliegtuigen mogen alleen nog maar overdag opstijgen en landen, niet tijdens de dagranden en zeker niet 's nachts. Immers, het toestel waarover het meest geklaagd werd was een Boeing 747-400 vrachtvliegtuig dat vol beladen midden in de nacht vertrok. Kan het nog erger?
Pas als de meest lawaaiige en vervuilende toestellen van Schiphol verdwenen zijn kan worden gekeken in hoeverre de doelstellingen behaald zijn en wat er eventueel nog meer moet gebeuren.