Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
N. Kooiman
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
29 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
Een manier om het aantal klachten rond Schiphol en andere Nederlandse luchthavens significant te verminderen is door de klagers woonruimte aan te bieden in andere delen van Nederland waar geen overlast van vliegtuigen is. Wellicht kan hiervoor een huizenruil systeem opgezet worden, want er zijn zat mensen uit andere delen van Nederland die graag dichtbij Schiphol wonen en daarbij het vliegtuiglawaai op de koop toe nemen. Die zullen daar niet over klagen.
Wat ook een optie is is om nieuwe bewoners van het gebied rond Schiphol en andere Nederlandse luchthavens een contract te laten tekenen dat ze zich er van bewust zijn dat ze rond een luchthaven gaan wonen en daarmee dus mogelijk overlast kunnen ervaren. Met het tekenen van dat contract zien ze af van hun recht tot klagen. Op die manier zal het aantal klagers steeds verder afnemen aangezien voor steeds meer woningen een niet-klagen contract getekend wordt.