Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Frits Jansen
Plaats Zaandam
Datum 18 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Juist nu we aan de vooravond staan van stil en emissievrij vliegen moeten we de hubfunctie van Schiphol niet verkwanselen. Schiphol is een belangrijke pijler voor de Nederlandse economie, dat moeten we koesteren.

Dat er in de huidige vorm overlast is ontken ik niet, ik heb er zelf ook last van. Maar dat is nog maar tijdelijk, we moeten nog even een paar decennia door de zure appel heen bijten. Maar er glooit licht aan de horizon, de verduurzaming van de luchtvaart gaat momenteel razendsnel. Stille en emissievrije vliegtuigen komen steeds dichterbij, over een paar decennia zal dit mainstream zijn.

Dat betekent niet dat er in de tussentijd niets moet gebeuren. Er moet volop ingezet worden op stillere en zuinigere vliegtuigen, vervuilende en lawaaiige toestellen moeten actief worden geweerd. Maar aan de hubfunctie van Schiphol mag niet getoornd worden, als we die eenmaal kwijt zijn krijgen we hem niet meer terug. Ook niet als het wel verantwoord kan, als de luchtvaart volledig duurzaam is.

Er moeten harde eisen worden gesteld aan de geluidsproductie van alle vliegtuigen op Schiphol, vliegtuigen met een te hoge geluidsproductie mogen niet welkom zijn. In de dagranden moeten deze eisen nog strenger zijn. Ieder vliegtuig heeft een geluidscertificaat, hierin staat precies vermeld hoeveel (gemeten) geluid het toestel produceert. Zo valt dus precies te controleren welke vliegtuigen wel en niet welkom zijn.

Op deze manier kan de uitstoot en overlast binnen de perken gehouden worden, dat is het beste wat we kunnen doen totdat de luchtvaart volledig duurzaam is.