Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam drs. FAW Aldershoff
Plaats Nieuwkoop
Datum 12 juni 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

De luchthaven Schiphol is in de huidige omvang compleet uit balans geraakt met de omgeving.
We wonen in een overvol land, met een fors ruimtegebrek, vele toekomstige uitdagingen op het gebied van natuur, klimaat, bodem- en waterkwaliteit, een huizentekort, en daar past zo'n grote luchthaven, midden in het dichtstbevolkte stuk van Nederland en wellicht zelfs Europa, gewoon niet bij.

Alle combinaties die worden beschreven in de bijgevoegde documentatie, kunnen we scharen onder "dweilen met de kraan open".

Als we met zijn allen in Nederland zoveel willen vliegen (de lusten) dan hoort het eerlijk spreiden van de geluidshinder en vervuiling als gevolg daarvan (de lasten) er wat mij betreft ook bij.

Iedereen die vanuit Nederland wil vliegen zou in meerdere of mindere mate moeten delen in zowel lusten als lasten.

Het is oneerlijk om verreweg het grootste deel van de overlast neer te leggen in de dichtstbevolkte regio van ons land (de Randstad). Waarom zouden de mensen in met name de Randstad in de overlast moeten zitten, als er ook veel mensen uit andere delen van Nederland in het vliegtuig willen stappen? Waarom moeten de Natura2000- en stiltegebieden in met name de Randstad lijden onder het vele, laagoverkomende vliegverkeer, en andere natuur in Nederland een stuk minder?

Dus als het gaat om een balanced approach, het aanbrengen van balans, dan zou er niet alleen gespreid moeten worden tussen start- en landingsbanen van Schiphol, of nachtvluchten vanaf Schiphol worden toegestaan, maar ook naar regionale luchthavens gekeken moeten worden. Lelystad openstellen, Eindhoven uitbreiden, Groningen, Maastricht, Twente.

Circa 40% van de huidige passagiers van Schiphol is een overstapper. Het maakt voor deze overstappers helemaal niks uit of ze overstappen in Amsterdam, Eindhoven, Groningen of Maastricht, Düsseldorf of Brussel.

Nu begrijp ik wel dat het voor onze nationale overstapmaatschappij KLM (circa 70% van de KLM-passagiers is een overstapper) lastig is om een netwerk in stand te houden als dat over meerdere plekken in Nederland wordt verdeeld, maar waarom zouden mensen in de Randstad de dupe moeten zijn van deze overstappers? Een overstapper levert de economie sowieso bar weinig op (het kost de Nederlandse belastingbetaler geld, en in de toekomst met alle uitdagingen al helemaal) en die overstapper bezorgt om- en onderwonenden tweemaal overlast (aanvliegen en vertrekken).

Vraag2

.
Ik zou willen pleiten voor een eerlijke verdeling van lusten en lasten over ons gehele land.
Dus de helft van het vliegverkeer weg uit de drukke Randstad, richting de regionale luchthavens. Bouw daar maar wat nieuwe terminals en extra landingsbanen. Dit is ook goed voor de plaatselijke werkgelegenheid en wellicht zelfs wel de lokale economie.

Deze optie mis ik in de bijgevoegde documenten.

Al is minder vliegen, een stuk minder wel te verstaan, verreweg de beste optie, om ons volle land überhaupt leefbaar te houden.