Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Dhr. M. de Vries
Plaats Hillegom
Datum 17 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

In deze tijden waarin vliegtuigen steeds stiller en zuiniger worden zou niet gestuurd moeten worden op een limiet op het aantal vluchten, de overlast kan ook op andere manieren teruggedrongen worden.

In plaats van puur naar het aantal vluchten te kijken zou naar de aard van de vluchten gekeken moeten worden, enkel het weren van de meest vervuilende en lawaaiige vluchten zal al een enorme winst opleveren. En met weren bedoel ik de toegang tot Nederlandse luchthavens ontzeggen. Deze vluchten zijn ongewenst, met name door de mensen rondom Schiphol die hier overlast van ondervinden. Het zijn juist deze vluchten waarover geklaagd wordt.

We moeten er voor waken met de botte bijl te hakken, waar de Nederlandse overheid helaas een handje van heeft. Dit is namelijk met de vliegtaks ook gebeurd. Ik ben dan ook tegen de vliegtaks in de huidige vorm, ik ben van mening dat deze niet werkt omdat er geen onderscheid tussen stille en lawaaiige vluchten gemaakt wordt. Beiden worden gelijk belast, dus is er geen stimulans om voor stille vluchten te kiezen.

Om de overlast in Nederland tegen te gaan moeten we niet sturen op minder vliegen, wel op stiller en zuiniger vliegen. De eerste volledig stille en emissievrije vliegtuigen (elektrisch en waterstof) zijn momenteel in ontwikkeling en zullen op korte termijn op de markt verschijnen. Het is te verwachten dat deze toestellen ook hun weg naar Nederland zullen vinden, een ontwikkeling die ik alleen maar kan toejuichen.

IVM het maximale aantal tekens gaat deze reactie in een tweede inzending verder.