Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam R. Veerman
Plaats Gorinchem
Datum 1 april 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

In de documentatie voor deze consultatie wordt causaliteit gesuggereerd tussen het aantal passagiers en het aantal vluchten op Schiphol. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met de vracht operaties op Schiphol.

Data over het aantal vrachtvluchten is lastig te vinden, het enige wat ik heb kunnen vinden is dat er in januari 2020 1011 vrachtvluchten gebruik maakten van Schiphol. Dit zijn dus vluchten die niet één passagier vervoeren, het gaat enkel om vracht. In januari 2021 was dit gestegen naar 2232 vrachtvluchten, in januari 2022 was het weer iets gedaald tot 1830 vrachtvluchten.

Als we er van uit gaan dat de maand januari representatief is voor het hele jaar en kijken naar de genoemde 3 jaren komt dit uit op een gemiddelde van 20292 vrachtvluchten per jaar. Deze moeten dus van het totale aantal vluchten af getrokken worden om het totale aantal passagiersvluchten te zien. Als we passagiersaantallen met vluchtaantallen vergelijken is het immers logisch daarbij ook enkel naar de aantallen passagiersvluchten te kijken.

Als we vervolgens kijken naar het klachtenbestand van Schiphol en kijken naar over welke vluchten er het meest geklaagd wordt dan zien we dat dit juist die vrachtvluchten betreft, het aantal vluchten waarover geklaagd wordt komt min of meer overeen met het aantal vrachtvluchten op Schiphol.

We zien ook dat vrachtvluchten niet essentieel zijn voor de hubfunctie van Schiphol. Onlangs werd bekend dat LATAM Cargo, een grote Zuid-Amerikaanse vracht luchtvaartmaatschappij, zijn activiteiten zal verplaatsen van Schiphol naar Brussel Zaventem.

Hoewel het goed is dat deze vluchten op Schiphol niet meer voor hinder zorgen zou het vanuit economisch oogpunt nog beter geweest zijn als ze voor Nederland behouden gebleven waren, nu gaan de Belgen er met de winst vandoor. Maar Nederland is groter dan alleen Schiphol, we hebben meer luchthavens. Als een vlucht niet van Schiphol gebruik kan of wil maken zouden die overige luchthavens een alternatief moeten bieden, dat gebeurt momenteel onvoldoende.