Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
Dhr. M. de Vries
|
Plaats
|
Hillegom
|
Datum
|
17 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
Dit is de voortzetting van mijn eerdere reactie, die helaas vanwege het maximaal aantal tekens niet in één keer ingezonden kon worden.
Maar dan moet de regelgeving hier natuurlijk wel op voorbereid zijn. Dat is momenteel nog niet het geval en de plannen waarop hier gereageerd wordt voorzien daar ook niet in. Hier is dus nog volop werk aan de winkel.
De beste oplossing zou naar mijn idee zijn om te werken met een geluidsruimte, waarbij dus ruimte is voor veel stille vluchten of weinig minder stille vluchten. Voor emissievrije vluchten is in zo'n geluidsruimte onbeperkt plaats, zij consumeren immers niets van die ruimte.
Nog even terugkomend op de vliegtaks, het zou het beste zijn als deze gebaseerd zou zijn op de daadwerkelijke uitstoot in plaats van een vast bedrag zoals nu het geval is. Door zuinige toestellen in te zetten kunnen maatschappijen deze belasting dus laag houden, waardoor ze hun tickets scherper kunnen aanbieden dan maatschappijen die met lawaaiigere vliegtuigen vliegen en dus een hogere vliegtaks moeten rekenen. Dit moet consumenten verleiden om stille zuinige vluchten te boeken. Voor emissievrije vluchten zou geen vliegtaks moeten gelden.
Het doel van het beleid moet zijn de overlast te beperken, niet om het aantal vluchten te verminderen. Dat verschil moet goed in het oog gehouden worden.