Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amstelveen
Datum 8 mei 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Wij ervaren enorme overlast door excessief gebruik van de Buitenveldertbaan, deze baan wordt de afgelopen jaren ongekend veel ingezet terwijl dit een zogenaamde niet-preferente baan is. Alleen al in 2023 is deze baan al meer dan 50 nachten ingezet om nachtvluchten te faciliteren, wat betekent dat wij al meer dan 50 nachten niet goed hebben geslapen (onder een niet-preferente baan die 's nachts niet ingezet hoort te worden). Daarnaast wordt deze baan ook hele dagen ingezet, 16 uur per dag non-stop gebruik van de Buitenveldertbaan is geen uitzondering! Daarbij komt dat wij hier geregeld 80+ decibel aan geluidsoverlast meten, wat bijna het dubbele is van de WHO limiet! In Buitenveldert zijn de meetpunten zo tactisch opgesteld dat deze hinder niet blijkt uit metingen van Schiphol. Amstelveen Noord is compleet onleefbaar geworden, doordat er niet wordt gehandhaafd op Schiphol.
Zogenaamd stillere vliegtuigen door innovatie gaan hier geen verschil maken, mochten deze vliegtuigen 5 decibel minder geluid produceren zitten ze nog steeds ongeveer 30 debicel boven de voorgeschreven WHO limiet, wat betekent dat wij veel te veel hinder ondervinden en het onleefbaar blijft. De enige manier om geluidsoverlast te reduceren is om het aantal vliegbewegingen fors te reduceren. Dit is heel eenvoudig te realiseren door de HUB functie af te schalen, ik ben absoluut niet tegen de luchtvaart, maar de omvang van Schiphol is gewoon veel te groot. De zogenaamde economische voordelen van de HUB functie worden enorm overtrokken, er is nog geen enkel economische analyse verschenen waaruit concreet is gebleken dat het belang voor de economie dusdanig significant is dat deze de nadelige gevolgen voor omwonenden rechtvaardigt.
Zelf ben ik al jaren werkzaam bij internationale corporate ondernemingen en ik heb nog nooit bestuurders gehoord dat Schiphol de reden is waarom bedrijven in Nederland gevestigd zijn. Het gaat altijd over het leefklimaat, hoog opgeleid personeel, hoog niveau Engels, nog nooit een woord over Schiphol. Denkt de overheid echt dat bedrijven hier massaal vertrekken naar bestemmingen als Istanboel of Dubai waar fors ingezet wordt op internationaal vliegverkeer? Dat lijkt mij een enorme onderschatting van de aantrekkingskracht van Nederland.
Van de voorgestelde scenario's ben ik voor scenario B.