Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam L. Foppen
Plaats Harderwijk
Datum 23 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Er zit veel verschil tussen de verschillende typen vliegtuigen die van Schiphol gebruik maken. Zo produceert een Boeing 747 bijvoorbeeld gemiddeld 140 decibel bij het opstijgen, bij een Boeing 787 is dat slechts 90 decibel.

Waar ik bang voor ben is dat als er willekeurig vluchten geschrapt worden dat dan juist die vluchten met de Boeing 787 geschrapt worden terwijl die met de Boeing 747 blijven. Dat moeten we dus niet hebben.

Om de leefbaarheid te vergroten wil ik daarom maximum geluidsnormen voorstellen voor verschillende dagdelen. Te denken valt aan:

's Nachts maximaal 80 decibel
Dagranden maximaal 100 decibel
Overdag maximaal 120 decibel

Dat betekent dus dat de Boeing 747 met 140 decibel in het geheel niet meer welkom is. Daar zou ik niet rouwig om zijn. De Boeing 787 mag hooguit niet 's nachts landen of opstijgen, maar wel overdag en tijdens de dagranden. Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen mee vooruit.

De zelfde limieten moeten gelden voor alle Nederlandse luchthavens. Gelijke monniken, gelijke kappen. Schiphol mag geen uitzonderingspositie krijgen ten opzichte van bijvoorbeeld Eindhoven, alle luchthavens moeten gelijkwaardig gesteld worden.