Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam A. Schiere
Plaats den Haag
Datum 20 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Bij nachtvluchten gaat het eigenlijk om het zo vaak mogelijk op een dag met één toestel van en naar Schiphol heen en weer kunnen vliegen. Hoe meer vluchten éénzelfde toestel per dag maakt hoe efficiënter het wordt gebruikt / hoe meer het toestel oplevert en daarmee konden ticketprijzen lager worden, wat weer leidde tot extra ticketverkoop en zo tot meer vliegbewegingen.

De Overheid moet om een aantal redenen [ uitstoot reductie en terugdringen geluidoverlast ] iets doen aan aantallen vliegbewegingen. Ze heeft daarbij verzonnen met een setje vliegtaksen het vliegen duurder te maken.
Daardoor zullen bepaalde groepen vliegen te duur vinden en afzien van het boeken van een vlucht. Daarmee neemt wellicht ook het per toestel moeten maken van meerdere slagen op één dag af, waarmee het gestelde doel van vluchtvermindering wordt behaald.
De kans bestaat dat hiermee vooral mensen met een dunnere portemonnee worden geraakt, de vraag is op je dat wel zo moet willen.

Er is een slimmere en vooral rechtvaardigere manier om de beperkte vliegruimte op onze luchthavens te verdelen.
Geef elke Nederlander, net zoals voor de industrie met Co2 emissierechten al jaren gebeurt, een standaard bundel vliegkilometers/airmiles, geënt op het door de Overheid in te stellen maximum aantal vliegbewegingen.

Laat een internetmarktplaats ontstaan waar mensen die weinig vliegen de vliegkilometers/airmiles die ze over denken te houden verkopen aan mensen die meer dan de standaard willen vliegen.
En voor z.g. overstappende passagiers koopt de betrokken airline de voor die groep benodigde kilometers op diezelfde markt.

Afgezien van het sociale rechtvaardigheidsaspect zorgt dit systeem er op vliegkilometer niveau voor dat betaald wordt voor wat men vliegt en dus niet zomaar taksen op z.g. vliegafstand categorieën.