Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
G.T. Van Alphen
|
Plaats
|
Purmerend
|
Datum
|
26 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
Aanvlieg-en vertrekroutes moeten zodanig worden ingericht dat deze zo veel mogelijk boven zee liggen en indien dat niet mogelijk is, boven het IJsselmeer en Markermeer.
We hebben in Nederland geluk dat we veel water in de buurt hebben, daar moeten we gebruik van maken. Als vliegtuigen boven zee vliegen veroorzaken ze voor niemand overlast, boven land zijn er altijd wel mensen die er last van hebben.
Zelfs als het klimmen of dalen boven zee betekent dat er langere afstanden gevlogen moeten worden is dit het wel waard. Zo kan ik me bijvoorbeeld indenken dat een vliegtuig dat Schiphol vanuit het oosten nadert eerst op grotere hoogte over Noord Holland heen vliegt, boven zee de daling inzet en tijdens dat dalen terugdraait. Of dat een vliegtuig dat vertrekt in zuidelijke richting eerst boven het Markermeer in noordelijke richting klimt en eenmaal op hoogte draait naar het zuiden.
Op die manier kan, met uitzondering van enkele kustplaatsen, de overlast nagenoeg weggenomen worden.
Het zelfde geldt voor vliegveld Lelystad, dat wat mij betreft niet alleen open mag maar open moet om Schiphol te ontlasten. Ook Lelystad ligt vlakbij het water en is dus uitermate geschikt voor aanvlieg- en vertrekroutes boven het IJsselmeer en Markermeer. Daar kan het vliegverkeer stijgen en dalen zonder dat iemand er last van heeft.
Als de overlast eenmaal weggenomen is maakt het aantal vliegbewegingen ook niet meer uit. Toch moet er nog wel serieus gekeken worden naar de overlast voor de mensen in de kustplaatsen die nu wel al het vliegverkeer over zich heen krijgen. Zoals ik al zei, verplaatsing van een deel van de vluchten naar Lelystad kan hierbij helpen.