Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
B. Haan
|
Plaats
|
Breukelen
|
Datum
|
17 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
De opties 1 en 3 gaan beiden uit van een krimp naar 440.000 vluchten per jaar, wat juridisch onhoudbaar is. Luchtvaartmaatschappijen spannen op dit punt niet voor niets een rechtszaak aan tegen de staat, ze staan namelijk in hun recht. Schiphol mag helemaal niet krimpen naar 440.000 vluchten per jaar.
Daarmee kunnen deze beide opties dus van tafel geschoven worden en blijft alleen optie 2 over, maar wat mij betreft worden er meer opties onderzocht. Ook opties die eerder nog niet op tafel lagen. Het kabinet moet hier met een open blik in gaan en alle mogelijkheden onderzoeken in plaats van alleen de eerder genoemde drie mogelijkheden.
Schiphol heeft zelf ook een goed voorstel gedaan, waarbij het aantal vluchten tijdelijk teruggebracht wordt naar 460.000, om in de toekomst te sturen op lawaai en uitstoot in plaats van vliegbewegingen. Ook dit voorstel dient door de overheid serieus in behandeling te worden genomen.
Bij een besluitvorming als deze mag niets op voorhand afgewezen worden, alle opties moeten open gehouden worden. Enkel als blijkt dat iets niet haalbaar is, zoals een te grote reductie van het aantal vluchten, dan kan deze optie geschrapt worden.
Vanuit Brussel klinkt de vraag, kunnen de gestelde milieudoelen voor Schiphol alleen maar worden bereikt door een reductie van het vliegverkeer? Die vraag mag niet op voorhand met ja worden beantwoord, het antwoord kan ook nee zijn. Als er andere manieren zijn om de milieudoelen voor Schiphol te bereiken (en die zijn er ongetwijfeld) zullen deze onderzocht moeten worden.