Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 15 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Een opgelegde krimp van het totaal aantal vluchten is onwenselijk en disproportioneel. Het motief is om het geluid terug te dringen, maar de stichting die hier aandacht voor vraagt, heeft slechts zo'n 6.000 leden. Er wonen zeker 1.500.000 mensen rondom Schiphol, zo niet meer, waarvan een grote meerderheid kennelijk geen probleem heeft met het geluid. De economische impact van Schiphol reikt echter nog veel verder, namelijk nationaal. 17.800.000 mensen hebben baat bij Schiphol. Het is volstrekt absurd om zo'n ingreep in de nationale economie te doen voor een groepje van 6.000 mensen. Het algemeen belang moet hier voorgaan. En op zijn minst moet de rest van die 1.500.000 mensen rondom Schiphol gehoord worden. We kunnen niet onze oren laten hangen naar een groepje van 6.000 mensen, die bovendien zelf bij Schiphol zijn gaan wonen. Het is hun eigen verantwoordelijkheid om niet op een locatie te gaan wonen waar zij last kunnen verwachten te ervaren van vliegtuigen.

Desalniettemin is het goed om in te zetten op stillere luchtvaart. Stimulansmaatregelen zijn prima, maar die moeten luchtvaartmaatschappijen niet wegjagen en vliegtickets mogen niet te duur worden. We moeten echt op een redelijke manier met onze luchtvaart en inwoners omgaan. Dat betekent dat we moeten beseffen dat de groep die last heeft van het geluid zeer marginaal is. Die mensen moeten gewezen worden op hun eigen verantwoordelijkheid om ergens te gaan wonen.

Dus geen algehele krimp, wel stimulans voor stillere luchtvaart.