Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam Mevr. H. de Boer
Plaats Amstelveen
Datum 16 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

We moeten niet de illusie hebben dat een vermindering van het aantal vluchten zal lijden tot minder geluidsoverlast.

COVID-19 heeft hier onbedoeld een perfecte proeftuin voor gecreëerd. Tijdens deze periode waren er aanzienlijk minder vluchten, maar nam het aantal klachten nauwelijks af of nam het in sommige gevallen zelfs toe.

In augustus 2019 vonden er op Schiphol 45.122 vluchten plaats en werd er 18.988 keer geklaagd. In augustus 2021, dus tijdens COVID-19, vonden er slechts 32.000 vluchten plaats maar werd er wel 21.049 keer geklaagd.

Wat deze groei in het aantal klachten wellicht kan verklaren is dat tijdens COVID-19 een disproportioneel deel van alle vluchten bestond uit vrachtvluchten, die veelal met grotere en zwaardere toestellen worden uitgevoerd. Passagiersvluchten waren er in die periode juist veel minder. Als we kijken naar over welke vluchten er het meest geklaagd wordt zijn dit voor het overgrote deel vrachtvluchten, over passagiersvluchten wordt juist veel minder geklaagd.

De oplossing om Schiphol stiller te maken ligt dus voor de hand, namelijk het aantal vrachtvluchten aan banden leggen. Vrachtvluchten voegen niets toe aan de connectiviteit en de hub-functie van Schiphol, deze kunnen dus prima geschrapt worden.

Ondertussen kan ingezet worden op het stiller maken van de bestaande vluchten. KLM is hier al druk mee bezig, bijvoorbeeld door de Boeing 737s te vervangen door stillere Airbus A320NEOs. Andere luchtvaartmaatschappijen voeren soortgelijke vlootvernieuwing door. Hieraan mag het kabinet niet voorbij gaan bij het nemen van een besluit over Schiphol.

Overschakelen naar stillere toestellen is de beste manier om de overlast te laten afnemen. Bovendien zijn stillere toestellen veelal zuinige toestellen, dus beter voor het milieu. Dergelijke toestellen moeten we daarom met open armen ontvangen, ze zijn de sleutel tot een duurzame toekomst voor Schiphol.

Lawaaiige toestellen aan de andere kant moeten actief geweerd worden, het zijn juist deze toestellen die Schiphol het imago van een lawaaiige en vervuilende luchthaven opleveren. Zoals gezegd zijn dit veelal vrachtvliegtuigen, dus is het logisch dat de vrachtafdelingen extra onder de loep genomen worden.