Balanced Approach Schiphol
Reactie
Naam
|
K van Iersel
|
Plaats
|
Eindhoven
|
Datum
|
16 maart 2023
|
Vraag1
Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.
Om de geluidsoverlast rondom Schiphol en andere luchthavens in Nederland af te laten nemen moet niet het aantal vluchten beperkt worden, maar de hoeveelheid lawaai per vliegtuig. Vliegtuigen boven een bepaalde norm moeten niet welkom zijn in Nederland, op geen enkele luchthaven. Dat geldt ook voor militaire toestellen, die kunnen soms ook behoorlijk lawaaiig zijn.
Er moet zo veel mogelijk worden ingezet op stille vliegtuigen, die leveren de minste overlast op. Beperken van het aantal vluchten is niets anders dan hakken met de botte bijl, waarbij je de kans loopt dat juist de stille vluchten geschrapt worden en de lawaaiige vluchten blijven. Dat levert dus geen enkele winst op.
Ik woon zelf onder de aanvliegroute van Eindhoven en kan echt het verschil tussen de verschillende vliegtuigtypes merken. Sommigen leveren echt geluidsoverlast op, anderen heb je totaal geen last van. Je ziet ze, maar hoort ze nauwelijks. Dat soort vluchten hoeft wat mij betreft geen limiet op te zitten, alleen die rotte appels moeten er uit gevist worden. Daar moet het hele beleid op gericht zijn.