Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam T. De Vries
Plaats Nieuwegein
Datum 24 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

De vliegtaks, ooit bedoeld als maatregel om vliegen te ontmoedigen, heeft geen enkel effect. Het aantal vluchten is er niet minder om. Het is gewoon ordinaire geldklopperij van de overheid.

Uit een poll van Luchtvaartnieuws blijkt dat 55% van alle mensen die gereageerd hebben net zo veel vliegt als normaal. 23% kiest voor een luchthaven over de grens en 11% weet het nog niet. Slechts 9% vliegt ook daadwerkelijk minder.

Die 9% minder passagiers zorgt voor luchtvaartmaatschappijen niet of nauwelijks voor aanpassing van de dienstregeling. Daarnaast, mocht er al een passagiersvlucht minder uitgevoerd worden, dan wordt deze plaats onmiddellijk ingenomen door een vrachtvlucht. Vrachtvluchten leveren meer overlast op dan passagiersvluchten, daarmee bereikt de vliegtaks dus een tegengesteld effect. Door de vliegtaks gaat de overlast juist omhoog omdat een groter percentage van alle vluchten bestaat uit vrachtvluchten.

Laat de overheid eerst eens onderzoeken welk percentage vluchten op Schiphol bestaat uit passagiersvluchten en welk percentage uit vrachtvluchten. Om de overlast terug te dringen is het belangrijk dat percentage vrachtvluchten omlaag te brengen, met name 's nachts en in de dagranden. Bij ieder slot zou van te voren duidelijk moeten zijn of het gaat om een slot voor een passagiersvlucht of voor een vrachtvlucht, slots voor passagiersvluchten mogen niet voor vrachtvluchten gebruikt worden.

De vliegtaks is een wassen neus die z'n doel volledig voorbij schiet, schrappen dus! Zeker in de huidige vorm draagt de vliegtaks geen enkele bijdrage aan het verduurzamen van de luchtvaart, de opbrengst verdwijnt in de algemene middelen in plaats van geïnvesteerd te worden in verduurzaming.

De voorgenomen verhoging van de vliegtaks zal nog meer passagiers over de grens drijven, 23% van alle passagiers doet dit al. Ik moet eerlijk bekennen, ik doe het zelf ook. Nederlanders zijn creatief als het gaat om het vinden van de laagste prijs als het op vliegen aankomt, dat betekent dus dat de vliegtaks ontweken wordt door vanaf een buitenlandse luchthaven te vliegen of door een zelf-transfer op een buitenlandse luchthaven. De overlast en vervuiling verplaatst zich daardoor over de grens, maar verdwijnt niet.