Balanced Approach Schiphol

Reactie

Naam K. Van Iersel
Plaats Eindhoven
Datum 16 maart 2023

Vraag1

Heeft u vragen of opmerkingen? U kunt via deze website reageren op alle onderdelen van het consultatiedocument.

Om de geluidsoverlast te beperken moeten we eerst kijken naar wat nou eigenlijk geluidsoverlast oplevert. Vluchten, ja, maar de ene vlucht is de andere niet. Sommigen maken meer lawaai dan andere. Het aantal vluchten vormt daarom geen goede leidraad, het zegt niets over de totale hoeveelheid lawaai en dus overlast.

Ik woon zelf vlakbij Eindhoven Airport, ik kan aan de hand van het geluid precies onderscheiden welk type vliegtuig er landt of vertrekt. De meesten daarvan, vooral de burger toestellen, leveren helemaal geen overlast op. Hooguit hoor je wat gerommel, bij sommige types zelfs dat niet eens. Alleen militaire toestellen willen nog wel eens meer lawaai maken.

Ik kan me voorstellen dat dit bij Schiphol net zo is, daar komt zelfs een nog grotere verscheidenheid aan toestellen dan op Eindhoven. Ook daar zullen wel eens lawaaiige toestellen tussen zitten. Maar net als op Eindhoven heb je van het leeuwendeel helemaal geen overlast, dat moet dus buiten beschouwing worden gelaten.

In plaats van een limiet op het aantal vluchten denk ik dat een geluidsruimte een betere oplossing is, zo stimuleer je maatschappijen om met zo stil mogelijke vliegtuigen te vliegen. Hier in Eindhoven werkt het, alleen jammer dat Defensie er van uitgezonderd is. Een geluidsruimte zou voor alle vliegtuigen moeten gelden, zowel civiel als militair.