Ontwerpbesluit aanlevertermijn cliënt en zorggegevens

Reactie

Naam Patiëntenfederatie Nederland (w toersen)
Plaats Utrecht
Datum 11 juli 2017

Vraag1

Is de gekozen maatregel naar uw mening effectief in het te bereiken doel?
Omdat wij de doorlooptijden van de processen niet kennen, is deze vraag door ons niet te beantwoorden.
De problemen voor cliënten zijn enerzijds de ‘onaangename verrassing’ en anderzijds betalingsproblemen die ontstaan of verergeren door een hoge rekening.
De maatregel betekent niets voor het ‘onaangenaam verrassen’. De impact op (het ontstaan van) betalingsproblemen is er mogelijk wel. Dankzij het voorstel kan de bijdrage maximaal 26 bijdragenperioden behelzen, terwijl dat nu nog 36 maanden is. Dit is voor de cliënt een verbetering. Maar dat krijgt pas betekenis als wordt toegelicht hoe vaak er nu meer dan 26 bijdrageperioden in rekening worden gebracht. Ook een indicatie van het gemiddelde bedrag, als de bandbreedte waarbinnen de in rekening te brengen bedragen momenteel vallen, geeft meer inzicht in de betekenis van terugdringen van stapelfacturen voor cliënten.

Vraag2

Is de gekozen maatregel naar uw mening haalbaar voor de betrokken actoren?
Ook hiervoor geldt dat wij de processen bij betroken actoren onvoldoende kennen, om deze vraag te beantwoorden. De invoeringsdatum 1 januari 2019 vinden we te weinig toegelicht (zie ook hieronder).

Vraag3

Is de maatregel voldoende toegelicht?
Graag zien wij explicieter toegelicht wat het voordeel voor cliënten is van de voorgestelde maatregelen. En wat kan de cliënt doen als hij door nalatigheid van een zorgaanbieder wordt geconfronteerd met een stapelfactuur?
Onvoldoende toegelicht is wat ons betreft waarom voor een ingangsdatum per 1 januari 2019 is gekozen voor de onderdelen A t/m C. Mogelijk is dit het gevolg van de voorwaarde die gemeenten stellen om voldoende tijd te krijgen om afspraken met aanbieders te maken en contractueel vast te leggen. Maar dat staat nergens.

Vraag4

Heeft u nog verbeteringen?
• Neem een bepaling op voor het evalueren van de maatregel;
• Het vaststellen van de eigen bijdrage start nadat het CAK in kennis is gesteld van het feit dat een maatwerkvoorziening is verstrekt. Is er nog tijdwinst te behalen als het CAK al in kennis wordt gesteld zodra de cliënt een de keuze heeft gemaakt voor een zorgaanbieder?
• Wij pleiten er voor om bij de toelichting op regeldruk ook stil te staan bij de regeldruk voor cliënten. Ook al wijzigt de regeldruk voor cliënten niet door het voorgenomen uitvoeringsbesluit.
• Zorg dat adviesraden sociaal domein en andere cliëntbelangenbehartigers bekend zijn met de wijziging. Dan kan ook op lokaal niveau kritisch worden meegekeken of de aanlevertermijn wordt nageleefd.

Bijlage