Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Reactie
Naam | Population Services International-Europe (D.F. en O.J. Call en Hekster) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 22 maart 2018 |
Vraag2
JeugdwerkgelegenheidPrognoses wijzen uit dat het aantal Afrikaanse jongeren (15-24 jaar) tussen 2015 en 2050 zal verdubbelen van 230 miljoen tot meer dan 460 miljoen, en dat in 2050 de helft van de Afrikaanse bevolking jonger zal zijn dan 25. Zonder ingrijpende maatregelen blijft de groei van de werkgelegenheid ver achter bij de bevolkingsgroei. Verbetering van het economisch perspectief van jongeren in Afrika en het Midden-Oosten is hard nodig om migratie aan te pakken en radicalisering te helpen voorkomen.
Vraag 2: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) de bevolkingsgroei in Afrika het best adresseren en werkgelegenheid onder jongeren in Afrika en het Midden-Oosten stimuleren?
Access to family planning services is key in addressing population growth. Decreasing the unmet need for contraception for (young) women should be at the center of any population policy. To do this, interventions should not only aim at increasing the number of women who use contraception but also i) address the discontinuation of contraceptive use by women, ii) increase the choice in contraceptive methods by expanding different contraceptive options, iii) avoid stockout of contraceptive commodities and iv) make the supply of these commodities sustainable through cost-recovery mechanisms and by addressing market failures in contraceptive commodities supplies.
The involvement of the private sector at local level is valuable in this, not only because the private sector is an important health care provider in many countries (think of pharmacies, drug stores, private practitioners), but also because the private sector can provide jobs to young people.
Supporting young women and men in their desire to have safe sex without getting pregnant, or to postpone their pregnancy, will help them to stay in school and, later on, participate in the workforce. In addition, particularly in countries in Sub-Saharan Africa that have witnessed socio-economic development that contributed to improved health services and improved education levels resulting in improved child survival, while at the same time maintained high levels of fertility have an exceptionally large youth population. When access to and use of family planning information, services and supplies is increased, and benefits of smaller families are recognized, fertility and population growth will decrease. Having a large youth population can present an enormous opportunity in terms of constituting a large and productive workforce while at the same time having to support fewer dependents. This phenomenon, also known as ‘demographic dividend’ (World Bank, 2007), can be beneficial when investments in family planning are made to curb fertility and birth rates as a first step, and, secondly, when strategic investments are made in key areas such as education, health services, career development (to avoid brain drain) and employment creation for young people, vital to mobilize and to capture the economic potential of the large number of young people.
Vraag3
Verminderen van armoede en ongelijkheidWe zien de resultaten van de wereldwijde samenwerking: extreme armoede en honger zijn teruggedrongen; kindersterfte neemt af en we worden ouder dan ooit. Een historisch aantal kinderen gaat naar school. Dat is te danken aan economische ontwikkeling, ontwikkelingssamenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. Maar economische ongelijkheid neemt tegelijkertijd toe.
Daarnaast staan, na een periode van bijna wereldwijde versterking van fundamentele rechten, democratie en vrijheden in veel landen onder druk. De vorderingen op het gebied van gelijke rechten en kansen voor vrouwen zijn traag en beperkt. Organisaties die opkomen voor mensenrechten en rechten van minderheden lopen op veel plaatsen gevaar. Het ontwikkelingsperspectief van landen, met name in Sub-Sahara Afrika, wordt uitgehold door een vicieuze cirkel van instabiliteit, bevolkingsgroei, werkloosheid (met name onder jongeren) en klimaatverandering. Deze trends vormen een bedreiging voor de sociale samenhang in meerdere landen, en voor Nederland.
Nederlandse ontwikkelingssamenwerking richt zich momenteel op voedselzekerheid en landbouw, water; seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen, veilige abortussen), en veiligheid en rechtsorde. Zoals ook in het regeerakkoord wordt aangekaart zal het vernieuwde beleid een grotere nadruk leggen op het aanpakken van onderliggende oorzaken van instabiliteit, armoede, ongelijkheid en irreguliere migratie, met een extra aandacht voor de meest kwetsbaren zoals vrouwen en kinderen.
Vraag 3: Welke nieuwe aandachtsgebieden zou het kabinet kunnen identificeren? De middelen zijn beperkt dus we moeten kiezen, daarom ook aan u de vraag: welk aandachtsgebied behoeft minder nadruk?
The Government of the Netherlands should maintain and step up its role in leading the support for sensitive or taboo issues in the area of sexual and reproductive health and rights that are more and more under threat either due conservative national policies or (international) donor regulations that jeopardize previous gains in this area. An example is the United States ‘Protecting Life in Global Health Assistance’, also called the ‘Global Gag Rule’, which requires foreign nongovernmental organizations receiving US global health assistance to certify that they do not use their own non-US funds to: i) provide abortion services, ii) counsel women about the option of abortion or refer them for abortion, or iii) advocate for the liberalization of abortion laws. We believe more priority should be given to innovative methods and technology to bring health care closer to the client and to give people more ownership in managing their health.
Interventions that do not have a demonstrable clear, measurable impact, or initiatives that cannot be considered sustainable could do with less attention.
Vraag4
VerduurzamenHet kabinet wil de internationale actie tegen klimaatverandering versterken en zet in op vergroting van de weerbaarheid tegen de effecten van klimaatverandering (SDG13). Het nieuwe nationale klimaatfonds zal zich op deze beide aspecten richten, waarbij wordt ingezet op het mobiliseren van private bijdragen in samenwerking met het (Nederlandse) bedrijfsleven. Nederland wil ertoe bijdragen dat in de periode naar 2030 vijftig miljoen mensen toegang krijgen tot hernieuwbare energie (SDG7). Ook activiteiten op het gebied van duurzaam waterbeheer (SDG6) en klimaatbestendige landbouw in kwetsbare gebieden (SDG2) dragen bij aan de klimaatdoelstellingen van het akkoord van Parijs.
Vraag 4: Welke innovatieve oplossingen kan de Nederlandse overheid, NGO’s en het bedrijfsleven stimuleren om 1) CO2-emissies terug te dringen (klimaatmitigatie) en 2) samenlevingen helpen zich aan te passen aan klimaatverandering (klimaatadaptatie)?
Population growth will inevitably lead to a significant increase of COs emissions. Universal access to voluntary family planning services and products is a critical response to climate change, not just related to CO2 emissions, but also to the risk of flooding, drought, fresh water scarcity, threats to biodiversity, etc. Developing countries themselves have expressed concern about “overpopulation” and they have come up with initiatives to implement family planning programs in response to the welfare needs of people and communities (World Health Organization 2009;87:852-857).
Vraag7
Verdienvermogen van NederlandDe overkoepelende ambitie is om de export- en investeringspositie van Nederland versterken zodat we in 2030 meer aan het buitenland verdienen en daardoor meer banen genereren. Via handel leveren wij een actieve bijdrage aan het realiseren van de SDG’s.
Het kabinet wil werken aan eerlijke vrijhandel, verduurzaming en aanpassing van het handelssysteem aan de nieuwe economie (o.a. digitalisering) en een proactieve handelsagenda neerleggen om de internationale positie van ondernemend Nederland te versterken. Het kabinet wil investeren in markttoegang voor Nederlandse bedrijven en strategische positionering op bestaande markten en groeimarkten. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen hulp om de kansen te pakken die de Duurzame Ontwikkelingsdoelen bieden. De ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe gezamenlijke publiek-private internationaliseringsstrategie zal leiden tot effectievere handelsbevordering om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden en kansen te verzilveren.
Ondersteuning innovatieve oplossingen
Nederland heeft veel potentieel in huis om innovatieve én betaalbare oplossingen te bieden op het terrein van water, voedsel, smart cities, circulaire economie, stedelijke ontwikkeling, duurzame energie, logistiek en gezondheidszorg mede door inzet van nieuwe technologieën zoals nanotechnologie, robotica en fotonica en gebruik van big data, blockchain en kunstmatige intelligentie.
Vraag 7: Met welke innovatieve en creatieve oplossingen en op welke terreinen zou de overheid het bedrijfsleven en kennisinstellingen nog beter kunnen ondersteunen om wereldwijd kennis en kunde te vermarkten?
In many developing countries, a significant proportion of health care is provided by the private sector. The private sector providers are often considered by their clients to be of higher quality and more consistent in in their provision of care, in addition to being more sustainable. Corporate partners can team with NGOs to support efforts to build the capacity of private provider networks (private practice doctors, clinics, pharmacists, community health workers) so that they can increase the scope, scale, and quality of services to their clients while relieving the burden on the overstretched public sector. Through approaches such as social marketing and social franchising, the Government can be innovative and improve the sustainability of its investments in partnership with the private sector.