Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam Economic Empowerment Specialist Plan International Ghana Girls Advocacy Alliance
Plaats Ghana
Datum 18 maart 2018

Vraag2

Jeugdwerkgelegenheid

Prognoses wijzen uit dat het aantal Afrikaanse jongeren (15-24 jaar) tussen 2015 en 2050 zal verdubbelen van 230 miljoen tot meer dan 460 miljoen, en dat in 2050 de helft van de Afrikaanse bevolking jonger zal zijn dan 25. Zonder ingrijpende maatregelen blijft de groei van de werkgelegenheid ver achter bij de bevolkingsgroei. Verbetering van het economisch perspectief van jongeren in Afrika en het Midden-Oosten is hard nodig om migratie aan te pakken en radicalisering te helpen voorkomen.

Vraag 2: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) de bevolkingsgroei in Afrika het best adresseren en werkgelegenheid onder jongeren in Afrika en het Midden-Oosten stimuleren?
A lot of research findings point to the fact that highly educated couples (especially women) give birth to fewer numbers as compared to less educated or non-literate couples (especially women). This is also linked proportionately to their state of economic empowerment. Low educated population have lower capacities in the labor market thereby, creating a lot of unemployment in Africa and most parts of the world.
To address population growth, Netherlands needs to increase investments in educating the African girl child/ women and also working through local advocates to engage their governments to prioritize access to quality education for all (especially the female).
Most African youth grew up to meet the technologies used by their aged population some of which are outmoded in this current globalization. Also, African have not fully recognized the fact that quality Technical and Vocational skills in their labor market can give them comparative advantage, speed up infrastructure development, economic growth among others. Netherlands can stimulate employment among young people (especially women) in Africa by strengthening dialogue between social enterprises and industries from Netherlands and the civil society or advocates in African countries. Increase partnership between knowledge institutions from Netherlands and Africa, and also increase support to local advocates to influence African states to create enabling environment for business operations to be less costly in the continent.

Vraag3

Verminderen van armoede en ongelijkheid

We zien de resultaten van de wereldwijde samenwerking: extreme armoede en honger zijn teruggedrongen; kindersterfte neemt af en we worden ouder dan ooit. Een historisch aantal kinderen gaat naar school. Dat is te danken aan economische ontwikkeling, ontwikkelingssamenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. Maar economische ongelijkheid neemt tegelijkertijd toe.

Daarnaast staan, na een periode van bijna wereldwijde versterking van fundamentele rechten, democratie en vrijheden in veel landen onder druk. De vorderingen op het gebied van gelijke rechten en kansen voor vrouwen zijn traag en beperkt. Organisaties die opkomen voor mensenrechten en rechten van minderheden lopen op veel plaatsen gevaar. Het ontwikkelingsperspectief van landen, met name in Sub-Sahara Afrika, wordt uitgehold door een vicieuze cirkel van instabiliteit, bevolkingsgroei, werkloosheid (met name onder jongeren) en klimaatverandering. Deze trends vormen een bedreiging voor de sociale samenhang in meerdere landen, en voor Nederland.

Nederlandse ontwikkelingssamenwerking richt zich momenteel op voedselzekerheid en landbouw, water; seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen, veilige abortussen), en veiligheid en rechtsorde. Zoals ook in het regeerakkoord wordt aangekaart zal het vernieuwde beleid een grotere nadruk leggen op het aanpakken van onderliggende oorzaken van instabiliteit, armoede, ongelijkheid en irreguliere migratie, met een extra aandacht voor de meest kwetsbaren zoals vrouwen en kinderen.

Vraag 3: Welke nieuwe aandachtsgebieden zou het kabinet kunnen identificeren? De middelen zijn beperkt dus we moeten kiezen, daarom ook aan u de vraag: welk aandachtsgebied behoeft minder nadruk?
For me, Africa faces all these poverty and inequalities because of irresponsibility on the part of leaders at family, community, national as well as regional levels. if these are properly checked, then poverty and inequalities shall drastically reduce.
1) If Netherlands prioritizes its support to civil societies, media, and all other relevant stakeholders to advocate for responsible parenting at the family level through traditional, religious and opinion leaders.

2) Accountability platforms at National and regional levels in Africa are still being controlled by public office holders who should have been accounting for state resources. The leaders hold on to power, amass wealth and use the wealth to increase inequalities. Most of these leaders are males. Netherlands can increase collaborations with non-government agencies to ensure effective implementation of accountability platforms in Africa. This will go a long way to reduce corruption, limit the gap between the rich and the poor and ultimately make African states more responsible.