Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam Stichting Effectief Altruïsme Nederland (L Levelt)
Plaats Utrecht
Datum 21 maart 2018

Vraag3

Verminderen van armoede en ongelijkheid

We zien de resultaten van de wereldwijde samenwerking: extreme armoede en honger zijn teruggedrongen; kindersterfte neemt af en we worden ouder dan ooit. Een historisch aantal kinderen gaat naar school. Dat is te danken aan economische ontwikkeling, ontwikkelingssamenwerking en wetenschappelijke vooruitgang. Maar economische ongelijkheid neemt tegelijkertijd toe.

Daarnaast staan, na een periode van bijna wereldwijde versterking van fundamentele rechten, democratie en vrijheden in veel landen onder druk. De vorderingen op het gebied van gelijke rechten en kansen voor vrouwen zijn traag en beperkt. Organisaties die opkomen voor mensenrechten en rechten van minderheden lopen op veel plaatsen gevaar. Het ontwikkelingsperspectief van landen, met name in Sub-Sahara Afrika, wordt uitgehold door een vicieuze cirkel van instabiliteit, bevolkingsgroei, werkloosheid (met name onder jongeren) en klimaatverandering. Deze trends vormen een bedreiging voor de sociale samenhang in meerdere landen, en voor Nederland.

Nederlandse ontwikkelingssamenwerking richt zich momenteel op voedselzekerheid en landbouw, water; seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (bijvoorbeeld voorbehoedsmiddelen, veilige abortussen), en veiligheid en rechtsorde. Zoals ook in het regeerakkoord wordt aangekaart zal het vernieuwde beleid een grotere nadruk leggen op het aanpakken van onderliggende oorzaken van instabiliteit, armoede, ongelijkheid en irreguliere migratie, met een extra aandacht voor de meest kwetsbaren zoals vrouwen en kinderen.

Vraag 3: Welke nieuwe aandachtsgebieden zou het kabinet kunnen identificeren? De middelen zijn beperkt dus we moeten kiezen, daarom ook aan u de vraag: welk aandachtsgebied behoeft minder nadruk?
Stichting Effectief Altruïsme Nederland bepleit een meer centrale rol voor kosteneffectiviteit in het selecteren van aandachtsgebieden en strategieën (zie bijgevoegd pdf document). In deze lijn wordt geadviseerd om meer nadruk te leggen op conditional cash transfers. Er is steeds meer bewijs dat dit een kosteneffectieve manier is armoede en ongelijkheid terug te dringen. Daarnaast wordt geadviseerd om minder nadruk te leggen op voedselzekerheid en landbouw en veiligheid en rechtsorde, omdat focus op deze thema’s minder kosteneffectief is.

Vraag7

Verdienvermogen van Nederland

De overkoepelende ambitie is om de export- en investeringspositie van Nederland versterken zodat we in 2030 meer aan het buitenland verdienen en daardoor meer banen genereren. Via handel leveren wij een actieve bijdrage aan het realiseren van de SDG’s.

Het kabinet wil werken aan eerlijke vrijhandel, verduurzaming en aanpassing van het handelssysteem aan de nieuwe economie (o.a. digitalisering) en een proactieve handelsagenda neerleggen om de internationale positie van ondernemend Nederland te versterken. Het kabinet wil investeren in markttoegang voor Nederlandse bedrijven en strategische positionering op bestaande markten en groeimarkten. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen krijgen hulp om de kansen te pakken die de Duurzame Ontwikkelingsdoelen bieden. De ontwikkeling en uitvoering van een nieuwe gezamenlijke publiek-private internationaliseringsstrategie zal leiden tot effectievere handelsbevordering om de groeiende concurrentie het hoofd te bieden en kansen te verzilveren.

Ondersteuning innovatieve oplossingen
Nederland heeft veel potentieel in huis om innovatieve én betaalbare oplossingen te bieden op het terrein van water, voedsel, smart cities, circulaire economie, stedelijke ontwikkeling, duurzame energie, logistiek en gezondheidszorg mede door inzet van nieuwe technologieën zoals nanotechnologie, robotica en fotonica en gebruik van big data, blockchain en kunstmatige intelligentie.

Vraag 7: Met welke innovatieve en creatieve oplossingen en op welke terreinen zou de overheid het bedrijfsleven en kennisinstellingen nog beter kunnen ondersteunen om wereldwijd kennis en kunde te vermarkten?
Stichting Effectief Altruïsme Nederland bepleit te focussen op zogenaamde low hanging fruits (zie .pdf in bijlage), omdat de verwachte positieve impact van een investering hier erg groot is. Met andere woorden: de kosteneffectiviteit is in deze terreinen het grootst.

De Stichting adviseert de overheid om het bedrijfsleven en kennisinstellingen te belonen, dan wel af te rekenen, op de volgende drie aspecten:
1. Grootte van het aandachtsgebied (Hoeveel mensen worden negatief beïnvloed door het probleem?)
2. Hoeveel aandacht krijgt het aandachtsgebied al? (Hoeveel mensen zijn al werkzaam in dit aandachtsgebied?)
3. In welke mate is dit aandachtsgebied gebaat bij extra middelen? (Hoeveel positieve impact heeft een extra geïnvesteerde euro?)
(Bron: 80.000 hrs)

Kennisinstellingen en bedrijven worden zo aangemoedigd op de meest effectieve manier bij te dragen aan de doelen van het Ministerie: armoedebestrijding en verkleining van ongelijkheid in de wereld.

Vraag9

Tot slot

Vraag 9: Heeft u naast uw inbreng op bovenstaande vragen nog andere aanbevelingen op het gebied van Buitenlands handel en Ontwikkelingssamenwerking?
Stichting Effectief Altruïsme Nederland adviseert het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking om kosteneffectiviteit als leidraad te nemen in het selecteren van aandachtsgebieden en strategieën. Bijgevoegd .pdf bestand bevat een overzicht van de aanbevelingen van Stichting Effectief Altruïsme Nederland.

Bijlage