Vernieuwd Beleid Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking

Reactie

Naam Cordaid (Dhr. P. van Sluijs)
Plaats Den Haag
Datum 19 maart 2018

Vraag1

Voorkomen van conflict en instabiliteit

Nederland richt zich op het voorkomen van conflicten en het aanpakken van grondoorzaken van instabiliteit in de fragiele regio’s rond Europa. De nadruk ligt hierbij op ‘legitieme stabiliteit’. Sociale cohesie tussen bevolkingsgroepen is daarvoor nodig en burgers die bestaande structuren en instituties erkennen. Een stabiele omgeving waarin mensen zich veilig voelen is een voorwaarde voor duurzame ontwikkeling.

Daarnaast geeft het kabinet prioriteit aan het versterken van bescherming en opvang van ontheemden in de regio. Nederland heeft oog voor de nood in de wereld en de hulp aan vluchtelingen zal dan ook worden verhoogd. De Nederlandse inzet zal naast directe noodhulp meer dan voorheen ook gericht zijn op weerbaarheid, preventie en toegankelijkheid. Nederland draagt bij aan noodhulp via professionele humanitaire organisaties van de VN, het Rode Kruis en de Dutch Relief Alliance en geeft daarbij gehoor aan specifieke oproepen van de VN voor bijdragen aan langdurige crises zoals in Syrië, Irak, Jemen, de Hoorn van Afrika, de Sahel en het Grote Merengebied.

Vraag 1: Hoe kan Nederland (overheid, bedrijfsleven, sociale ondernemingen, maatschappelijk middenveld, kennisinstellingen) op de thema´s voorkomen van conflicten en instabiliteit, opvang in de regio en noodhulp meer resultaten bereiken?
We onderschrijven het belang van het voorkomen van conflicten en aanpakken van grondoorzaken van conflict en instabiliteit. We zijn echter van mening dat deze aanpak zich niet alleen zou moeten richten op de fragiele regio’s in de directe nabijheid van Europa, maar daar zijn beslag moet krijgen waar conflicten gaande zijn. De focus op preventie is nodig in alle stadia – voorafgaand, tijdens en na afloop van een conflict. Het aanpakken van uitsluiting en ongelijkheid moet hierbij centraal staan

Daarnaast is de inzet op het versterken van sociale cohesie hierbij van groot belang. Het herstel van een sociaal contract in voormalige conflictlanden vereist naast erkenning van bestaande structuren en instituties ook een constante dialoog met, en directe betrokkenheid van het middenveld in focuslanden – en erkenning van de cruciale rol van het middenveld in het tegengaan van conflicten en het behouden van vrede. Deze belangrijke functie van het maatschappelijk middenveld wordt echter ondermijnd door de wereldwijde trend van krimpende en sluitende ruimte voor maatschappelijke en politieke dialoog.

Het middenveld is met name goed gesitueerd en geoutilleerd om een significante bijdrage te leveren aan het werken aan (vroege) preventie. Analyse van de grondoorzaken en drivers of conflict dient op een participatieve en inclusieve manier te geschieden. Uitkomst van dit analyse-proces zou vervolgens leidend moeten zijn in de manier waarop vorm gegeven wordt aan lokaal planningsproces rondom implementatie van de SDGs/2030 Agenda.

Opvang in de regio en noodhulp

Het naast directe noodhulp inzetten op weerbaarheid, preventie en toegankelijkheid is een goede doorvertaling van de noodzaak de kloof te dichten tussen humanitaire hulp en duurzame ontwikkeling. In noodsituaties vereist de complexiteit van onderling verbonden uitdagingingen context-specifieke oplossingen, veel flexibiliteit en de bereidheid om de verschotting van de traditionele sectorale interventies te doorbreken.

Het gegeven dat verreweg de meeste vluchtelingen en migranten 'in de regio' worden opgevangen zou als implicatie moeten hebben dat de regeringen van de gastlanden adequaat ondersteund worden in hun opvangbeleid, waarbij ze ook uitgedaagd moeten worden om tot duurzame oplossingen, o.a middels het verschaffen van een juridische status voor vluchtelingen, waardoor ze ook volwaardig op de arbeidsmarkt kunnen participeren.