BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam Dutch Coalition on Disability and Development (L Scheewe)
Plaats 's Hertogenbosch
Datum 14 april 2022

Vraag1

(see english below)
Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel

Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.

1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?


(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade

Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.

1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
Nederlandse bedrijven staan bekend om hun innovativiteit. Er is niet alleen een digitale kloof tussen het Noorden en het Zuiden die overbrugd moet worden, er is ook een kloof voor gemarginaliseerde groepen, in het bijzonder mensen met een beperking. 15 procent van de wereldbevolking heeft een handicap volgens de WHO; in gebieden met armoede en/of conflict is dat 20 procent of zelfs meer. De Nederlandse benadering van samenwerking tussen private sector, publieke sector, NGOs en kennisinstituten is goed voor het ontwikkelen van people-centered oplossingen voor digitale inclusie van mensen met een beperking en andere gemarginaliseerde groepen.

Digitale innovatie biedt veel mogelijkheden om inclusie en toegankelijkheid voor mensen met een beperking te verbeteren, zoals ICT in onderwijs of in medische zorg. Zie bijvoorbeeld de RehApp die ontwikkeld is voor revalidatiewerkers of Hable One die smartphones en tablets meer toegankelijk maakt voor mensen met een visuele beperking. Bovendien is digitale toegankelijkheid voor gebruikers met handicap van websites, apps, geldautomaten, etc, een vereiste op basis van het VN-verdrag Handicap en (inter)nationale regelgeving; Nederlandse bedrijven hebben op dit vlak ervaring die zij internationaal kunnen inzetten.
Meer info:
- http://www.businessanddisability.org/wp-content/uploads/2021/02/inclusiveDigitalEconomy.pdf
- https://www.disabilityinnovation.com/publications/ict-landscape-review-the-use-of-ict-in-improving-the-educational-participation-outcomes
- https://www.nldigitalgovernment.nl/overview/accessibility/digital-inclusion-everyone-must-be-able-to-participate/
- https://disabilityethicalai.org/
- https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-inclusion

Op het gebied van klimaat is soortgelijke inclusieve innovatie nodig. Mensen met een beperking zijn oververtegenwoordigd in gebieden die gevoelig zijn voor rampen veroorzaakt door klimaatverandering. En de huidige oplossingen werken soms uitsluiting in de hand (bijv. verbod op plastic producten zoals rietjes die essentieel zijn voor mensen met een handicap). Betrek daar dus innovatieve bedrijven en mensen met een beperking bij.
Meer info:
- https://www.cbmuk.org.uk/wp-content/uploads/2022/04/CBM-Policy-Paper-Disability-Inclusive-Climate-Action-March-2022.pdf
https://www.internationaldisabilityalliance.org/sites/default/files/factsheet_on_disability_displacement_and_climate_change.pdf

Vraag2

Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.

2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?

(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.

2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Voor het behalen van de SDGs is het essentieel dat organisaties van gemarginaliseerde groepen, waaronder mensen met een beperking, worden betrokken in samenwerkingsverbanden. Alleen op die manier kan er gewerkt worden aan inclusieve oplossingen die recht doen aan het SDG principe ‘leave no one behind’. Naar schatting leeft 1 miljard van de wereldbevolking (1 vd 7 mensen) met een beperking. Volgens de VN leeft 80% van deze mensen in laag- en middeninkomens landen (LMICs), en leeft 80 % van hen onder de armoedegrens. Het is steeds duidelijker geworden in het afgelopen decennium dat er een korte lijn bestaat tussen handicap en armoede. Om de SDGs te behalen is het nodig dat er een focus komt op de inclusie van mensen met een beperking in alle aspecten van de samenleving. Met dit in gedachten is het essentieel dat overheden, kennisinstellingen en de private sector mensen met een beperking betrekken in beleidsontwikkeling en daarbij de SDGs samen met het VN Verdrag Handicap gebruiken als leidraad. Een inclusieve samenleving is niet alleen sociaal duurzamer en weerbaarder, maar ook economisch duurzamer én meer rendabel (zie ook vraag 5: uitsluiting van mensen met een beperking op de arbeidsmarkt leidt tot verlies van BNP).

Meer info:
- Morgon Banks, L. & Keogh, M. (2016). Inclusion Counts - The Economic Case for Disability Inclusive Development: https://www.cbmuk.org.uk/news/inclusion-counts-economic-case-leaving-no-one-behind/

Vraag3

Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.

3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?

(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.

3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?


Om negatieve effecten in ontwikkelingslanden van Nederlands beleid te voorkomen, is het essentieel dat het handelen van Nederlandse ambassades, bedrijven en NGOs geen nieuwe barrières en ongelijkheid creëert voor mensen met een handicap in deze landen. Zorg daarom oa voor de ontwikkeling en handhaving van IMVO wetgeving die de rechten van mensen met een handicap respecteert, waaronder internationale toegankelijkheidsstandaarden. En doe alleen zaken met partners die beleid hebben op inclusie en toegankelijkheid voor mensen met een beperking, of maak dat een onderdeel van elke samenwerking. Alleen zo kan coherente en duurzame ontwikkeling worden gerealiseerd.

Vraag4

Buitenlandse Handel
Internationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.

Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.

4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?

Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.

Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.

4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Andere staten zijn inderdaad aan het inspelen op de bovengenoemde transities en geopolitieke veranderingen. Tegelijkertijd is verantwoord en inclusief ondernemen in opkomst. Nederlandse bedrijven lopen achter op de internationale trend van inclusief ondernemen mbt mensen met een handicap, terwijl er wel steeds meer wetgeving ontstaat die dit eist van bedrijven in Europa en partnerlanden. Biedt daarom technische assistentie mbt inclusie van mensen met een handicap en Universal Design aan Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn. Bedrijven die zelf inclusief zijn en inclusieve diensten en producten leveren hebben een duurzamer en sterker verdienmodel, oa omdat ze een grotere markt bedienen. Volgens een recente studie van de ILO (2021) heeft het prioriteren van diversiteit en inclusie op de werkvloer een direct positief effect op innovatie, productiviteit, prestaties en behoud en welzijn van personeel.

Pas verder inclusie van mensen met een beperking consequent toe in nieuwe (internationale / Europese / Nederlandse) wetten en beleid. Alleen dan kunnen échte duurzame nieuwe verdienmodellen worden gerealiseerd.

Meer info:
- ILO. (2021). Transforming enterprises through diversity and inclusion: https://www.ilo.org/actemp/publications/WCMS_841348/lang--en/index.htm
- ILO. (2014). Inclusion of youth with disabilities - the business case: http://www.businessanddisability.org/wp-content/uploads/2018/08/ILO_YouthDisabilities.pdf
- Global Business and Disability Network: http://www.businessanddisability.org/
- Valuable500: https://www.thevaluable500.com/

Vraag5

Thema’s en sectoren van de toekomst
Nu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.

5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?

(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.

5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Het aantal mensen met een handicap wordt vaak onderschat. 15 procent van de wereldbevolking heeft een handicap volgens de WHO; onder vrouwen en in gebieden met armoede en/of conflict is dat 20 procent of zelfs meer. Maar wellicht belangrijker is dat dit percentage wereldwijd ook snel toeneemt, oa door vergrijzing en toename van chronische ziekte (ook onder jongeren).

Er is een enorm potentieel onder deze grote groep mensen dat nog nauwelijks wordt benut. Volgens een recente studie van de ILO (2021) heeft het prioriteren van diversiteit en inclusie op de werkvloer een direct positief effect op innovatie, productiviteit, prestaties en behoud en welzijn van personeel. Hetzelfde onderzoek toont echter aan dat mensen met een beperking vaak uitgesloten worden van de inspanningen van bedrijven op het gebied van diversiteit en inclusie.

Volgens de VN is ongeveer 80% - 90% van de mensen met een beperking in de werkende leeftijd in lage- en midden-inkomenslanden werkloos. Uit een onderzoek van de ILO in tien dergelijke landen, blijkt dat uitsluiting van personen met een beperking van de arbeidsmarkt een verlies oplevert van tussen de 3% en 7% van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Mensen met een beperking hebben te maken met barrières voor deelname aan de samenleving, waardoor werkloosheid en een lagere bijdrage aan de (lokale) economie ontstaan. Bovendien is de arbeidsparticipatie van gehandicapte vrouwen significant lager in vergelijking met mannen met een beperking. Dat geldt ook voor gezinsleden waarvan mensen met een beperking vaak onnodig afhankelijk blijven.

- ILO. (2019). Making the future of work inclusive of people with disabilities: http://www.businessanddisability.org/wp-content/uploads/2019/11/PDF_acc_FoW_PwD.pdf
- How to promote socioeconomic participation of women with disabilities: https://www.edf-feph.org/publications/i2i-webinar-diversity-and-inclusion-in-the-world-of-work-findings-and-recommendations-on-how-to-promote-socioeconomic-participation-of-women-with-disabilities-to-achieve-an-equal-future/
- Adolescents with Disabilities (2018): https://www.gage.odi.org/publication/adolescents-disabilities-enhancing-resilience-and-delivering-inclusive-development-report/
- ILO. (2009). Price of Exclusion: The Economic Consequences of Excluding People with Disabilities from the World of Work: https://www.ilo.org/employment/Whatwedo/Publications/working-papers/WCMS_119305/lang--en/index.htm

Vraag6

Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)
Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?

6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?

(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?

6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
Biedt technische assistentie mbt inclusie van mensen met een handicap en Universal Design aan Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn. Bedrijven die zelf inclusief zijn en inclusieve diensten en producten leveren hebben een duurzamer en sterker verdienmodel, oa omdat ze een grotere markt bedienen. Volgens een recente studie van de ILO (2021) heeft het prioriteren van diversiteit en inclusie op de werkvloer een direct positief effect op innovatie, productiviteit, prestaties en behoud en welzijn van personeel.

Meer info:
- An inclusive digital economy for people with disabilities: http://www.businessanddisability.org/wp-content/uploads/2021/02/inclusiveDigitalEconomy.pdf
- ILO. (2021). Transforming enterprises through diversity and inclusion: https://www.ilo.org/actemp/publications/WCMS_841348/lang--en/index.htm

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland loopt voorop in de diversiteitsagenda op gebied van gender, jongeren en LHBTQI. En heeft zich hard gemaakt voor het principe van ‘leave no one behind’ bij de totstandkoming van de SDGs. Echter, als Nederland dit niet op een meer structurele én intersectionele manier gaat mainstreamen in haar beleid worden we hard door andere landen ingehaald. Er zijn al een heel aantal buurlanden / donorlanden met een disability inclusion strategy voor hun ontwikkelingsbeleid en met een feminist foreign policy (gebaseerd op een intersectionele aanpak om kansen ongelijkheid tegen te gaan). Partnerlanden zullen een intersectionele aanpak – met expliciete aandacht voor disability – waarderen. Het ontwikkelen en uitvoeren van een Nederlands Feministisch Buitenlandbeleid biedt daarom dé kans om op internationaal vlak een voortrekkersrol te blijven spelen.

Meer info:
- Mapping disability inclusiveness of European member states’ development and humanitarian aid policies: https://www.edf-feph.org/projects/mapping-disability-inclusiveness-of-european-member-states-development-and-humanitarianaid/
- The Feminist Foreign Policy Reading List: https://static1.squarespace.com/static/57cd7cd9d482e9784e4ccc34/t/5fd0b6fc75f5e5048577fe98/1607513858720/The+Feminist+Foreign+Policy+Reading+List+-+2020.pdf

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

Innovatie en handicap gaan hand in hand. De samenleving heeft uitvindingen zoals typemachines en email te danken aan mensen met een beperking. Door het adresseren van obstakels en barrières zijn mensen met een beperking voorlopers op dit gebied. Maak daar gebruik van en investeer in disability innovation, zoals ICT in onderwijs en revalidatie technologieën. Zo worden samenlevingen inclusiever voor hen, voor de groeiende groep ouderen en chronisch zieken, en uiteindelijk voor iedereen.

Meer info:
https://www.disabilityinnovation.com/

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Een systemische aanpak van armoede en kansenongelijkheid kan niet slagen zonder een duidelijk disability perspectief. Dit wordt expliciet benoemd in de SDGs, maar ontbreekt nog grotendeels in het Nederlandse handels- en ontwikkelingsbeleid. Nederland heeft zich in 2016 gecommitteerd aan artikel 32 van het VN Verdrag Handicap (CRPD), wat stelt dat alle internationale samenwerking inclusief en toegankelijk moet zijn voor mensen met een beperking. Actie en praktische uitvoering hiervan is hard nodig. Nederland moet verantwoordelijkheid nemen voor de programma's die zij financiert die niet inclusief zijn, en ten alle tijden voorkomen dat zij (onbedoeld) bijdraagt aan uitsluiting. Mainstream disability daarom in alle onderdelen van het beleid, middels duidelijke doelstellingen, indicatoren en capaciteitsontwikkeling.

Het is daarbij cruciaal om te investeren in (lokale) organisaties van mensen met een beperking en hen te betrekken bij de besluitvorming over ontwikkelingsbeleid, handelsverdragen, etc. Zij zijn degen die de knelpunten die zij ervaren het beste kunnen aanwijzen. Zij kunnen bovendien technische expertise bieden aan partners van het ministerie voor een inclusieve uitvoering van programma’s.

Zorg ook voor een focal point binnen het ministerie van Buitenlandse Zaken met een duidelijk mandaat en voldoende tijd en capaciteit om disability inclusion verder te brengen. En zorg voor representatie van vrouwen/jongeren met een beperking in de Gender Taskforce en de Youth Advisory Committee. Dit zorgt voor systematische inspanningen in plaats van gefragmenteerde en ad hoc activiteiten. Tegelijkertijd moet kennis binnen de overheid en ambassades over inclusie van mensen met een beperking worden opgebouwd (bijvoorbeeld door ambassadeurs te trainen over rechten van mensen met een beperking, inclusie en de verschillende vormen van uitsluiting).

Meer Info:
- The Broker (2019) An Untapped Potential: How disability inclusive is the Dutch development sector? https://www.thebrokeronline.eu/tapping-into-untapped-potential/
- College voor de rechten van de mens. (2018). Rapportage aan het comité voor de rechten van personen met een handicap. Artikel 32: p. 28. https://mensenrechten.nl/nl/publicaties
- OECD DAC ‘disability marker’: https://one.oecd.org/document/DCD/DAC/STAT(2020)48/en/pdf

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

Kansengelijkheid voor iedereen:
Vergeet niet dat toegang tot onderwijs en gezondheidszorg nog steeds de belangrijkste motoren zijn voor ontwikkeling en de aanpak van grondoorzaken van armoede en ongelijkheid. Voor mensen met een handicap, mensen in rurale gebieden en andere gemarginaliseerde groepen blijven investeringen op dit gebied – en inzet voor inclusief beleid – heel hard nodig.
Meer info:
- GEM Report 2020: Inclusion and education, all means all: https://gem-report-2020.unesco.org/
- Access to health (WHO): https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health

Maatschappelijk middenveld:
Faciliteer de betekenisvolle betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld en individuele activisten om gemarginaliseerde groepen te bereiken, zowel vanuit de strategische partnerschappen als in het brede BHOS-beleid. Zodat zij bijtijds kunnen signaleren wanneer het mis dreigt te gaan, geleefde ervaringen van groepen kunnen delen en kunnen adviseren waar nodig. Ten behoeve van een sterker BHOS-beleid. Daarvoor is toegang tot financiering nodig, en het betrekken van maatschappelijke organisaties, waaronder organisaties van mensen met een handicap, bij de ontwikkeling en evaluatie van beleid en programma's.