BHOS-beleidsnota
Reactie
Naam | Aidsfonds (Internationaal pleitbezorger L Muns) |
---|---|
Plaats | Amsterdam |
Datum | 14 april 2022 |
Vraag2
Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?
(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.
2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
De COVID-pandemie heeft duidelijk de directe onderlinge afhankelijkheid aangetoond van klimaatverandering, gezondheid, economie, handel, internationale ontwikkeling en samenwerking. De Nederlandse overheid moet strategisch en toekomstgericht zijn bij de ontwikkeling van haar Global Health Strategy. Hierbij is het belangrijk om gezondheid te plaatsen op het snijvlak van klimaatverandering, nationale en mondiale gezondheid van mens en dier, economie en handel, en internationale samenwerking en ontwikkeling.
Om haar beleidsontwikkeling en -uitvoering te versterken moet de Nederlandse overheid zorgen voor samenwerking en coördinatie tussen instanties met een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de financiering en het beheer van de strategie-implementatie. Hierbij is het belangrijk om met verschillende (overheids)instanties samen antwoorden te ontwikkelen op de onderling afhankelijke mondiale uitdagingen van klimaatverandering, gezondheid, economie en internationale ontwikkeling. Mondiale gezondheid dient gezien te worden als een snijpunt van zowel Nederlandse nationale en mondiale belangen, waar mondiale solidariteit centraal staat. De leidraad is empirisch onderbouwde en op mensenrechten gebaseerde interventies met financiering vanuit zowel ontwikkelingssamenwerkingsbudgetten als budgetten buiten ontwikkelingssamenwerking.
Wat moet Nederland doen?
-Nederland ontwikkelt een Global Health Strategie met oog voor onderlinge afhankelijkheid van thema’s die invloed hebben op globale gezondheid, interdepartementale samenwerking en gezamenlijke financiering van globale gezondheidsuitgaven.
Vraag3
Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?
(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.
3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?
De toegang tot zorg, economische ontwikkeling en handel zijn nauw met elkaar verbonden. Zo leert de investment case van de Global Fund dat met elke dollar die men investeert in het fonds, 31 dollar wordt terugverdiend in economische en productiviteitswinst. Het terugdringen van ziektes is niet enkel een mensenrechtenkwestie, maar draagt ertoe bij dat mensen langer kunnen werken en productiever zijn tijdens hun loopbaan. Ook ontlast het lokale overheden van te hoge gezondheidsuitgaven zodat er meer budget is voor economische ontwikkeling. Beide elementen zorgen voor een beter verdienvermogen van landen, wat de handel bevordert.
Handelsbepalingen brengen echter ook schade toe aan de toegankelijkheid van zorg. Een toenemend aantal vrijehandelsverdragen bevatten namelijk te strenge patentvoorwaarden. Hierdoor wordt het onmogelijk om gebruik te maken van regelingen die een uitzondering geven op de patentregels, de zogenoemde TRIPS?flexibilities. Nederland moet in onderhandelingen voor vrijhandelsverdragen en haar bijdrages bij internationale organisaties waar patentregels worden vastgesteld inzetten op het waarborgen van de betaalbaarheid van medicatie wereldwijd.
Het is tot slot belangrijk de positie van zogenaamde middeninkomenslanden hierbij te benoemen. Zij hebben enerzijds te maken met een terugtrekking van ontwikkelingssamenwerkingsbudgetten en kunnen anderzijds geen aanspraak meer maken op de vrijstelling voor medicijnpatenten voor lage inkomenslanden. Farmaceutische?bedrijven zien deze middeninkomenslanden als veelbelovende markten waar ze te hoge prijzen vragen voor gepatenteerde medicijnen. Hierdoor hebben ze niet de middelen hebben om alle medicatie te kopen die nodig is.
Wat moet Nederland doen?
1) Zie goede gezondheid, economische ontwikkeling en handel als één geheel waarbij de een de ander nodig heeft. Neem het recht op en de toegang tot zorg integraal mee in de ontwikkeling van strategieën.
2) Nederland komt op voor eerlijke prijzen voor medicijnen in haar inzet bij vrijhandelsverdragen en internationale organisaties waar patentregels bepaald worden, en neemt dit mee in haar Global Health strategie.
3) Nederland dient haar ontwikkelingssamenwerking te stoelen op Nederlandse wetenschap en zet daarbij in op wereldwijde toegang tot innovatie. Denk hierbij aan een partnerschap met European Developing Countries Clinical Trials Platform (EDCTP) en bevordering van South-South en South-North wetenschappelijke samenwerking.
Vraag7
OntwikkelingssamenwerkingDevelopment cooperation
Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking
Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?
(EN)
Dutch development cooperation activities
The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Ziektes hebben een ongelijke impact op mensen afhankelijk van hun omstandigheden en positie. Uit de decennialange ervaring met hiv- en aidsbestrijding hebben we geleerd dat de epidemie nauw samenhangt met de rechtenpositie van kwetsbare groepen. Zo vindt meer dan de helft van de wereldwijde hiv-infecties plaats onder zogenaamde key populations (LHBTIQ+’ers, sekswerkers en mensen die drugs gebruiken) en hun partners. Jonge vrouwen hebben bovendien twee keer zoveel kans om hiv op te lopen dan mannen. Nederland heeft een unieke positie vanuit haar bereidheid om op te komen voor de meest kwetsbaren gebaseerd op basis van wat werkt in de plaats van zich te laten leiden door taboes en stigma’s.
Om deze ongelijke impact meer te mitigeren en tot effectievere gezondheidsuitkomsten te komen is het noodzakelijk dat de inspraak van gemeenschappen die het hardst geraakt worden door epidemieën ook institutioneel verankerd wordt in het bepalen, uitvoeren en monitoren van beleid. The Global Fund biedt een mooi voorbeeld van hoe een bestuursstructuur institutionele inspraak van zowel implementerende en donorlanden en hun maatschappelijke middenveld en gemeenschappen kan garanderen. Dit dient als inspiratie voor de doorontwikkeling van al bestaande internationale instellingen alsook de oprichting van nieuwe instellingen zoals het pandemieverdrag.
Bij het institutioneel verankeren van de inspraak van gemeenschappen is het tot slot belangrijk met name te kijken naar de groepen die het minst gehoord worden. Denk hierbij aan jongeren, vrouwen, mensen uit het Globale Zuiden en key populations.
Wat moet Nederland doen?
1) Nederland betrekt het maatschappelijk middenveld en gemeenschappen in het bepalen van haar inzet bij de ontwikkeling van onder andere de Global Health Strategy, regionale strategieën zoals de Afrikastrategie, vrijhandelsverdragen en de inzet bij internationale instellingen.
2) Nederland bepleit de institutionele verankering van de inspraak van gemeenschappen en het maatschappelijke middenveld in het opzetten of verder ontwikkelen van internationale instellingen zoals bijvoorbeeld het pandemieverdrag.
3) In het verankeren van inspraak van gemeenschappen heeft Nederland in het bijzonder oog voor de groepen die het minst gehoord worden zoals kinderen, jongeren, vrouwen, mensen uit het Globale Zuiden en key populations.
Vraag8
Innoveren op OSNederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.
8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?
(EN)
Innovative development cooperation
Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.
8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?
In de internationale arena staan de seksuele en reproductieve rechten van kwetsbare groepen en (jonge) vrouwen steeds verder onder druk door middel van oprukkend conservatisme en toenemende samenwerking tussen landen die seksuele en reproductieve rechten schade berokkenen. Het is belangrijk om het tij te keren door middel van het opbouwen van een internationale coalitie van landen die seksuele en reproductieve rechten een warm hard toedragen en gezamenlijk kunnen optrekken in internationale organisaties.
Wat moet Nederland doen?
1) Nederland bouwt aan een internationale coalitie van progressieve landen die gezamenlijk optrekken om seksuele en reproductieve rechten te verdedigen.
Vraag9
Een donor met durfDe Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.
9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?
(EN)
A bold donor
Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.
9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
De hiv en TB-epidemieën laten tot slot zien hoe diep gezondheid en in het bijzonder seksuele en reproductieve rechten verbonden zijn met ongelijkheid en de positie van kwetsbare groepen. Zoals eerder al gezegd vindt meer dan de helft van de wereldwijde hiv-infecties plaats onder zogenaamde key populations (LHBTIQ+’ers, sekswerkers en mensen die drugs gebruiken) en hun partners. Ook jonge vrouwen zijn extra kwetsbaar. De oververtegenwoordiging van deze groepen komt voort uit het stigmatiseren, discrimineren en criminaliseren van hun identiteiten. Dit zorgt ervoor dat ze vaak geen toegang hebben tot gerichte informatie, test- preventie en behandeldiensten en goederen.
Het verbeteren van de rechtspositie van deze groepen is dus een essentiële voorwaarde om tot betere gezondheidsuitkomsten te komen. Dit kan op drie manieren. Zoals eerder al gezegd is het garanderen van hun inspraak een belangrijke weg. Daarbovenop komt een Nederlandse diplomatieke inzet bij internationale instellingen en in bilaterale contacten die het heeft gericht op het bevorderen van de mensenrechten van kwetsbare groepen. Tot slot is het belangrijk mensenrechtenverdedigers en organisaties in het Globale Zuiden financieel te ondersteunen in het organiseren van pleitbezorging jegens lokale overheden en internationale instellingen.
Wat moet Nederland doen?
1) In haar diplomatieke bijdrages bij internationale instellingen alsook in bilaterale contacten met landen zet Nederland in op het destigmatiseren, tegengaan van discriminatie en decriminaliseren van kwetsbare groepen zoals LHBTIQ+’ers, sekswerkers en mensen die drugs gebruiken.
2) Nederland geeft financiële ondersteuning aan mensenrechtenverdedigers en organisaties in het Globale Zuiden die actief zijn op het vlak van destigmatiseren, anti-discriminatie en decriminalisatie van kwetsbare groepen en heeft hierbij in het bijzonder oog voor de positie van jongeren, vrouwen, LHBTIQ’ers, sekswerkers en mensen die drugs gebruiken.
Vraag10
Afrondende algemene vraag10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?
(EN)
General closing question
10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?
In het regeerakkoord staat een sterke Nederlandse inzet verankerd op het Sustainable Development Goal om in 2030 een einde te maken aan AIDS, Tuberculose (TB) en Malaria. De coronacrisis heeft een grote impact gehad op de strijd tegen deze epidemieën.?Zo daalde het aantal hiv-testen met 22%, de toegang tot TB zorg met 20% en de TB zorg voor zeer resistentie vormen zelfs met 37% in de landen waar het Global Fund to fight AIDS, TB en Malaria actief is. We staan voor een duidelijke keuze:?of we investeren nu meer of we laten het doel om een einde te maken aan deze ziektes definitief vallen.
The Global Fund is een van de belangrijkste internationale organisaties om landen in het Globale Zuiden te ondersteunen in hun strijd tegen de bovenstaande ziektes. Afgelopen maand maakte het fonds haar?investment case?bekend waarin het laat zien dat er wereldwijd minstens 29% meer middelen nodig zijn (in totaal 18 miljard dollar) om de strijd tegen de ziektes terug op peil te krijgen en 20 miljoen levens te redden. Ontvangende landen moeten overigens zelf drie maal dit bedrag investeren.
In haar nieuwe strategie geeft het fonds aan dat het een derde van de beschikbare middelen zal investeren in het versterken van gezondheidssystemen. Dit draagt bij aan de pandemische paraatheid in het Globale Zuiden. Het fonds sluit daarmee naadloos aan op de lang termijn doelstellingen van Nederland op het vlak van globale gezondheid. Nederland is de 10e meest belangrijke donateur van het Global Fund en een sterke Nederlandse bijdrage is ook deze keer noodzakelijk om in 2030 een einde te kunnen maken aan aids, TB en malaria. Tijdens de vorige replenishment conferentie van de Global Fund droeg Nederland 156 miljoen euro bij, met de nodige toename van 39% zou dat deze replenishment neerkomen op 202 miljoen euro.
Wat moet Nederland doen?
1) Nederland neemt het Sustainable Development Goal om in 2030 een einde te maken aan AIDS, TB en Malaria mee in haar Global Health Strategie en werkt daar nader uit welke stappen het onderneemt om dit doel te realiseren.
2) Nederland draagt minstens 202 miljoen euro bij aan the Global Fund replenishment.