BHOS-beleidsnota
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Brussels |
Datum | 14 april 2022 |
Vraag1
(see english below)Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel
Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.
1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?
(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade
Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.
1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
We lichten hier graag de aanbevelingen van Partos uit. De Nederlandse overheid moet een ‘just transition’ centraal zetten, om te zorgen dat de twin-transitie in lage en midden inkomenslanden eerlijk en duurzaam verloopt. Het integreren van een ‘just transition’ zorgt dat de negatieve impact van transitie en de digitale revolutie wordt gemitigeerd in de handelsketens die met Nederland verbonden zijn. Nederland heeft een kans om technologie en expertise in bijvoorbeeld circulariteit of watermanagement te delen. In beide transities vragen wij integrale aandacht voor de sociale gevolgen van transitiebeleid zodat ook de vraagstukken van kansenongelijkheid en inkomensonzekerheid, veiligheid, betere gezondheid, kwaliteitsbanen, zeggenschap en betrokkenheid aan de orde komen.
Vraag2
Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?
(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.
2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
We lichten hier graag de aanbevelingen van Partos uit. De overheid, bedrijven, en kennisinstellingen kunnen vooruitgang boeken op de Duurzame Ontwikkelingsdoelen door de samenwerking met lokale, nationale en internationale actoren uit het maatschappelijk middenveld te versterken – zij zijn de sleutel in de strijd tegen armoede en ongelijkheid. Om effectief vooruitgang te boeken op deze doelen die de Nederlandse regering ook heeft onderschreven moet maximaal worden ingezet op het versterken van deze actoren in lagere inkomenslanden. Maatschappelijke actoren vertegenwoordigen burgers ten opzichte van de machthebbers en de grotere bedrijven en geven een stem aan oppositie die duurzame en verantwoorde acties zal aansturen. Op deze manier creëer je dan ook meer zeggenschap en vertegenwoordiging in de beleidsvorming.
Vraag3
Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?
(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.
3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?
We lichten hier graag de aanbevelingen van Partos uit. Nederland heeft een grote invloed op de wereld. Als we kijken naar beleidscoherentie voor ontwikkeling, moeten we ons richten op het hele Nederlandse beleid en de actoren in de wereld – niet alleen op onze inspanningen specifiek voor ontwikkeling. Oneerlijke handel en ondermijnende geldstromen staan haaks op de inspanningen voor ontwikkeling en houden vooruitgang tegen. Daarom zou Nederland de SDG-toets moeten gebruiken voordat nieuwe wetten worden aangepast, de realisatie van de SDG's tot een overkoepelend doel moeten maken voor alle ministeries, en ervoor moeten zorgen dat beleidsthema's die nu nog ontbreken aan de plannen worden toegevoegd – hierbij denken we aan beleid rond de wapenindustrie en gezondheid (vaccin ongelijkheid). Om klimaatverandering tegen te gaan moet al het beleid de doelstelling om 60% van de broeikasgassen te reduceren nastreven, zoals vermeld in het regeerakkoord, om de doelen van het Parijsakkoord te halen.
Vraag4
Buitenlandse HandelInternationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.
Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.
4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?
Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.
Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.
4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
We lichten hier graag de aanbevelingen van Partos uit. De Nederlandse welvaart is gebaat bij wereldwijde, duurzame ontwikkeling. In een ongelijke wereld blijft enorm veel potentieel onbenut. Nederland moet zorgdragen dat de internationale richtlijnen en akkoorden op het gebied van IMVO gerespecteerd worden. Dit kan door Nederlandse bedrijven te helpen internationaal een voorsprong te nemen. Striktere normen voor mensenrechten, arbeidsrechten, milieu en klimaat gaan er hoe dan ook komen. Sociale dialoog en samenwerking is een kracht van het Nederlandse verdienmodel en maakt het ook mogelijk om naast prijs te concurreren op duurzaamheid en kwaliteit.
Vraag5
Thema’s en sectoren van de toekomstNu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.
5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?
(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.
5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
We lichten hier graag de aanbevelingen van Partos uit. Sociale dialoog en samenwerking is een kracht van het Nederlandse verdienmodel en maakt het ook mogelijk om naast prijs te concurreren op duurzaamheid en kwaliteit. Door sociale dialoog in voor Nederland belangrijke landen te stimuleren wordt daar een omgeving geschapen waar juist de kwaliteiten van het Nederlandse verdienmodel meer kans heeft. Nederland onderscheidt zich door te investeren in IMVO, met thema's als arbeidsrechten, sociale dialoog, leefbaar loon en gender. In de energietransitie kan Nederland investeren in de ontwikkeling van nieuwe duurzame energiebronnen, maar ook door dat via sociale dialoog toepassen om negatieve effecten van de extractieve industrie te mijden. Goede arbeidsrelaties zijn hierbij essentieel. Een Nederlandse handelsinzet met oog voor duurzaamheid in de lokale context draagt bij aan een perspectief op kwalitatief goede banen, kansengelijkheid voor jongeren, vrouwen en meisjes in het bijzonder.?Nauwe samenwerking met lokale maatschappelijke organisaties draagt bij aan verankering in de samenleving, met maximale toegevoegde waarde voor partnerlanden. Een wereld in transitie vraagt om een vitale publieke sector, waarmee met kwaliteitsonderwijs, goede gezondheidszorg en sociale zekerheid een antwoord kan worden gegeven op telkens nieuwe vraagstukken.
Vraag6
Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?
6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?
(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?
6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
Actieve steun en betrokkenheid vanuit de regering voor multi-stakeholder (bedrijven, maatschappelijke organisaties en vakbonden, en overheid) IMVO-convenanten 2.0, nadat IMVO due diligence wetgeving is ingevoerd in Nederland en op een later tijdstip eveneens in de EU. Binnen deze vernieuwde convenanten kunnen maatschappelijk middenveld en overheid bedrijven helpen hoe ze wetgeving op IMVO op de meest maatschappelijk betekenisvolle wijze kunnen implementeren. Dit ten behoeve van een maximaal positief effect (vermindering van ESG-risico's en vergroting van duurzame ondernemerskansen).
We lichten hier graag de Civicus-aanbevelingen voor bedrijven uit:
Ontwikkelen en implementeren van due diligence-procedures die tot doel hebben schending van mensenrechten te voorkomen, identificeren en verantwoorden, inclusief verwijzingen om de rechten van land-, arbeids-, inheemse en milieurechtenverdedigers te respecteren.
Een krachtig standpunt innemen tegen represailles, bedreigingen en aanvallen op mensenrechtenverdedigers, met name degenen die pleiten voor klimaatrechtvaardigheid, vakbondsleiders en voor de rechten van inheemse gemeenschappen.
Voer betekenisvolle consultatie met lokale gemeenschappen, de lokale, informeel-productieve sector, het publiek en het maatschappelijk middenveld en houd rekening met hun zorgen en standpunten voordat projecten worden gestart of investeringen worden gedaan die van invloed zijn op het milieu, mensenrechten, arbeidsrechten en lokale gemeenschappen.
Vraag7
OntwikkelingssamenwerkingDevelopment cooperation
Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking
Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?
(EN)
Dutch development cooperation activities
The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland heeft bij uitstek expertise op het gebied van global health en kan daar op een aantal punten de leiding nemen:
Zeg aanvullende financiële middelen toe. Om nu levens te redden, moet Nederland meer financiële middelen ter beschikking stellen aan de internationale gemeenschap. Maar als Nederland eerlijk naar draagkracht zou bijdragen, is een toezegging van tenminste 384 miljoen euro extra nodig in 2022 bovenop de reeds toegezegde 70 miljoen euro.
Vaccin productie opschalen en ondersteuning van de WTO TRIPS waiver. We bezitten over het arsenaal dat nodig is om COVID-19 wereldwijd onder controle te krijgen, maar de uitrol van deze hulpmiddelen was verbazingwekkend ongelijk. Afrikaanse leiders wezen erop dat de barrières op het gebied van technologie en octrooien dringend moeten worden aangepakt om de doelstelling van de AU Top te verwezenlijken; namelijk het opvoeren van de plaatselijke productiecapaciteit.
Een van de voorgestelde oplossingen betreft het voorstel voor een tijdelijke TRIPS-waiver van de intellectuele eigendomsrechten van COVID-19. In maart 2022 lekte een compromis hierover (geen behandelingen of medicijnen) al uit. Met de juiste amendementen zou dit een grote stap voorwaarts kunnen betekenen op het gebied van global health. Bijvoorbeeld het opheffen van (nieuwe) beperkingen op geschiktheidscriteria en de verplichting om alle “noodzakelijke” octrooien te identificeren, de waiver uitbreiden zodat het ook medicijnen, behandelingen, en andere vormen van intellectuele eigendom omvat.
Daarom moeten hoge-inkomenslanden, inclusief Nederland, een tijdelijke TRIPS-ontheffing ondersteunen en ervoor zorgen dat een eventueel overeengekomen compromis geen nieuwe beperkingen bevat en de bestaande TRIPS-flexibiliteiten niet ondermijnt
Sneller vooruitgang boeken bij te voorkomen ziekten: In 2020 is de vooruitgang in de strijd tegen aids, malaria en tuberculose door het Global Fund voor het eerst in twee decennia tot stilstand gekomen. De COVID-19-pandemie dreigt de inspanningen en de tot dusver geboekte vooruitgang teniet te doen. Nederland moet daarom naar daadkracht bijdragen met 203 miljoen dollar (30% meer dan bij de vorige aanvulling) die nodig is voor de aanvulling van het Global Fund om tussen 2023 en 2026 nog eens 20 miljoen levens te redden, de verloren winst van COVID-19 terug te winnen en sneller vooruitgang te boeken bij het beëindigen van aids, tuberculose en malaria tegen 2030.
Vraag8
Innoveren op OSNederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.
8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?
(EN)
Innovative development cooperation
Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.
8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?
Hoge-inkomenslanden, inclusief Nederland, hebben er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat hun economieën de crisis kunnen doorstaan. Nu hebben zij de sleutel in handen om te bepalen of andere landen hetzelfde kunnen doen. Overbelaste ODA-budgetten zullen niet genoeg zijn. Nederland zou moeten kijken naar innovatieve oplossingen om het economisch herstel in lagere-inkomenslanden te helpen ondersteunen.
Herverdeel de Nederlandse quota van Special Drawing Rights naar lage- en kwetsbare middeninkomenslanden. (SDR's). De G20 landen en andere hoge inkomenslanden, inclusief Nederland, hebben 100 miljard dollar aan herverdeelde SDR's beloofd en moeten deze nakomen, met een duidelijke routekaart om volgend jaar meer te herverdelen. De Nederlandse toezegging om EUR 300 miljoen van de SDR-allocatie ter beschikking te stellen is een goed begin. Nederland moet tenminste 20% van haar SDRs in 2022 herverdelen over landen die dit het hardst nodig hebben en een duidelijke tijdlijn opzetten wanneer het duidelijk is welke mechanismen in plaats zijn om het overige deel effectief te herverdelen, zoals de Sustainability and Resilience Trust. Nederland en andere EU-lidstaten moeten zich ook ertoe verbinden om de blokkade van herverdeling via Multilaterale Ontwikkelingsbanken op te heffen. Afrikaanse leiders en instellingen hebben bij verschillende gelegenheden het verzoek geuit dat de herverdeling van SDRs via Multilaterale Ontwikkelingsbanken, met name de Afrikaanse Ontwikkelingsbank, zou moeten geschieden.
Steun voor landen met lagere inkomens met schuldproblematiek. Op dit ogenblik kan 59% van de Afrikaanse landen hun schulden niet of slechts deels afbetalen. Landen met een hoog inkomen, zoals Nederland, moeten hun politieke gewicht aanwenden om de snelheid en doeltreffendheid van het Common Framework for Debt Treatments verder dan het DSSI op te voeren en om particuliere schuldeisers, het Internationaal Monetair Fonds en de Wereldbank ertoe aan te zetten hetzelfde te doen. Tot de maatregelen behoren de onmiddellijke opschorting van alle schuldaflossingen bij toepassing van het kader, de bekendmaking van een duidelijk tijdschema en mijlpalen, alsook de bekendmaking van het bedrag dat in aanmerking komt voor verlichting en steun via hun eigen beleid inzake het verstrekken van achterstallige leningen. Het is ook van essentieel belang om nieuwe leningen via de Multilaterale Ontwikkelingsbanken te stimuleren door het niveau voor capital adequacy opnieuw te beoordelen.
Vraag9
Een donor met durfDe Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.
9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?
(EN)
A bold donor
Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.
9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
De opeenstapelende crises van conflict, COVID en klimaat waarmee de wereld momenteel wordt geconfronteerd, vormen een reëel gevaar voor ons allen - het is van vitaal belang dat de Nederlandse regering samenwerkt met andere wereldleiders om deze uitdagingen aan te pakken en niet toestaat dat een van hen wordt verwaarloosd, anders zouden we allemaal de prijs kunnen betalen.
Nederland moet daarom de bestaande ODA-budgetten beschermen, die nodig zijn om deze meervoudige crisis aan te pakken. Dat betekent onder meer dat de kosten voor de opvang van vluchtelingen in Nederland en extra ODA-uitgave vanwege de Oekraïne oorlog boven op de bestaande ODA-budgetten moeten komen.
Nederland blijft te weinig uitgeven aan ontwikkelingssamenwerking, juist nu dat zo belangrijk is. Een ongelijk herstel zal niemand ten goede komen; de ongelijkheden zullen verder vergroten en nieuwe Covid-varianten zullen de pandemie blijven verlengen. Als Nederland haar plek herovert als een leider op het gebied van internationale ontwikkeling, dan zal dit grote impact hebben op onderwijs, gendergelijkheid, klimaatactie, het behalen van de SDGs, en de toekomst van jongeren van over de hele wereld.
Nederland moet daarom een tijdlijn opstellen om het budget voor ontwikkelingssamenwerking te verhogen naar 0,7% van het BNI in 2025, zoals toegezegd in internationale afspraken en diverse aangenomen moties in het parlement. De 0.57% van het BNI in 2022 en verwachtte 0,61% in 2025 zijn onvoldoende. Nederland kan en moet terugkeren naar 0,7%, en het voorbeeld geven dat andere landen kunnen volgen.
Vraag10
Afrondende algemene vraag10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?
(EN)
General closing question
10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?
Nederland moet internationale ontwikkeling, en in het bijzonder Global Health, tot een prioriteit maken en het voortouw nemen in de internationale reactie op covid.
Nederland moet zijn bijdragen aan internationale initiatieven ter verbetering van gelijke toegang tot vaccins, diagnostica en behandelingen in verband met covid-19 opvoeren en sneller vooruitgang boeken bij de aanpak van te voorkomen ziekten. In het bijzonder:
Draag het Nederlandse fair share bij aan de ACT-Accelerator, zijnde 454 miljoen euro
Snel een bedrag van 203 miljoen euro toezeggen aan het Global Fund for Aids, Tuberculosis and Malaria met het oog op de 7e donorconferentie dit jaar
Zo spoedig mogelijk ten minste 20% van de toegewezen Special Drawing Rights herverdelen en een duidelijke tijdlijn opstellen om nog meer SDRs effectief te herverdelen.
Een duidelijk tijdschema opstellen om tegen 2025 terug te keren naar 0,7% ODA/BNI