BHOS-beleidsnota
Reactie
Naam | Bouwen aan Betere Bedrijven BV (Dhr G.A.M.M. Cox) |
---|---|
Plaats | Son en Breugel |
Datum | 7 april 2022 |
Vraag4
Buitenlandse HandelInternationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.
Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.
4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?
Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.
Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.
4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Door af te stappen van de gedachte dat ondernemers weten wat hun werkelijke behoefte voor ondersteuning is bij internationalisering. De vraag wordt vaak gesteld aan iemand die vaak geen ervaring op dit gebied heeft en daarmee dus niet kan beoordelen wat hij of zij kan verwachten of nodig heeft. Het rapport van Trade en Innovate van oktober 2021 onderschrijft dit.
In het VK wordt de werkelijke behoefte van een bedrijf bij internationalisering in kaart gebracht met een bewezen succesvolle assessment van Oxford Innovation. Men focust zich op de onderneming en het management en niet "alleen" op de ondernemer.
Met het assessment wordt de "volwassenheid" van essentiële bedrijfsprocessen om van internationalisering een succes te maken in kaart gebracht en de perceptie van het team inzichtelijk. Door 2 uitgebreide presentaties ontstaat bij het management op een vernuftige manier en snel inzicht in de werkelijke behoefte van het bedrijf en kunnen vervolgens prioriteiten worden gesteld die worden omgezet in SMART acties. Daar waar men voorheen niet wist wat te verwachten, is dat nu inzichtelijk gemaakt.
De op dit moment door de overheid aangeboden ondersteuning is vaak van generieke aard of thema gericht, ondersteuning op maat zou daarom een bedrijf pas echt verder helpen.
Vraag5
Thema’s en sectoren van de toekomstNu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.
5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?
(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.
5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Alle sectoren, we moeten Nederland niet tekort doen, ik denk dat er geen beperking is vwb de kansen voor internationaal ondernemen, innovatie is hierbij wel het sleutelwoord.
Vraag6
Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?
6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?
(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?
6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
Ik denk dat mijn reactie op vraag 4 hier zeker ook van toepassing is;
6. Ik ben zelf 25 jaar internationaal ondernemer geweest met div vestigingen in het buitenland en export naar 30-40 landen en spreek uit ervaring. Neem bedrijven aan de hand, op de reis van internationalisering (anders dan nu), betrek ervaringsdeskundigen (anders dan nu), geef inzicht in wat ze kunnen verwachten, wat belangrijk is en wat niet. Een MKB ondernemer is altijd bezig met wat iets oplevert, korte of lange termijn. Als hij of zij de indruk heeft dat het niets oplevert of "gedoe" is gaat men zelf het wiel uitvinden.
a. Het beste antwoord wat ik hierop kan bedenken is, bedenk mogelijkheden die een MKB'er zal motiveren, dat is
1. het stimuleren van de vraag 2. het laten zien (inspireren) van kansen.
b. Ik zou de ondersteuning stapelen in lagen, veel vormen van ondersteuning bij landen en regio's met impact en vervolgens afbouwen. Echter de vormen van ondersteuning en het effect daarvan zouden beter mogen.
c. Ondersteuning verlenen waarvan niet duidelijk is wat het effect is stoppen, alleen sturen op output