BHOS-beleidsnota

Reactie

Naam CHOICE for Youth & Sexuality (J Evelo)
Plaats Amsterdam
Datum 14 april 2022

Vraag7

Ontwikkelingssamenwerking
Development cooperation

Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking

Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?

(EN)
Dutch development cooperation activities

The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.

7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Nederland heeft de afgelopen jaren een voortrekkersrol gehad op het gebied van gendergelijkheid, seksuele en reproductieve gezondheid en rechten (SRGR) en betekenisvolle jongerenparticipatie door zich, via diplomatie, in te zetten op belangrijke onderwerpen binnen deze thema's zoals rechten van sekswerkers, de sociale - en rechtspositie van LHBTI+-personen, veilige en legale abortus, seksuele voorlichting en betekenisvolle jongerenparticipatie. Daarnaast is deze rol ook zichtbaar in het financieren van verschillende programma's zoals Right Here Right Now 2, Power to You(th) en het programma voor de Jongerenambassadeur Seksuele en Reproductieve Gezondheid en Rechten, Gender Gelijkheid en Keuzevrijheid. Deze rol heeft bijgedragen aan positieve ontwikkelingen binnen thema's rondom SRGR en het is van belang dat de overheid hiermee doorgaat.

Het huidige kabinet wil deze focus binnen het OS-beleid behouden door verder in te zetten op de Sustainable Development Goals (SDGs) en de grondoorzaken van armoede, terreur, migratie en klimaatverandering te bestrijden. Hierin is het van belang om ons te realiseren dat in lage inkomenslanden jongeren de meerderheid van de bevolking opmaken. Hierdoor zal deze groep een groot deel van de effecten van deze vraagstukken ervaren en oplossingen kunnen aandragen. Hun potentieel kan echter alleen benut worden als er sprake is van betekenisvolle en inclusieve jongerenparticipatie, hun SRGR erkend worden en er ingezet wordt op gendergelijkheid.

Het ontwikkelen van de Nederlandse ‘Global Health’ en de Afrikastrategie kan hiervoor als beginpunt gebruikt worden. Voor een succesvolle strategie die aansluit bij de dagelijkse realiteit van de meerderheid van de mensen in lage inkomenslanden, is betekenisvolle en inclusieve jongerenparticipatie met inachtneming van de diversiteit en verschillen tussen jongeren in de ontwikkeling, implementatie, monitoring en evaluatie van de strategieën noodzakelijk. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hiervoor al belangrijke structuren opgebouwd, zoals de jongerenadviescommissie en de Youth at Heart strategie. Daarnaast kan er ingezet worden op het betrekken van door jongeren geleide organisaties, CSOs en NGOs.

Vraag8

Innoveren op OS

Nederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.

8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?

(EN)
Innovative development cooperation

Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.

8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?

Door betekenisvolle en inclusieve jongerenparticipatie te implementeren kan de ontwikkelingssamenwerking innoveren door programma's en beleid te maken dat aansluit op de werkelijkheid van jongeren. In lage-inkomenslanden bestaat de bevolking voor de meerderheid uit kinderen, adolescenten en jongeren. Het is daarom voor een effectieve ontwikkelingssamenwerking noodzakelijk dat het beleid en de programma’s aansluiten op de ervaringen, perspectieven en het leven van deze jongeren door middel van hun betekenisvolle en inclusieve participatie.

De focus van het Ministerie van Buitenlandse Zaken op het financieren van meer zuidelijk leiderschap is daarnaast een belangrijke stap richting waardevolle ontwikkelingssamenwerking. Echter, zuidelijke organisaties ervaren nog te veel praktische barrières en strikte financieringseisen, waardoor zuidelijk leiderschap nog onvoldoende wordt gerealiseerd. Toegankelijke financiering is daarom essentieel voor verdere innovatie van de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking. Het faciliteren van mogelijkheden voor het toekennen van kleine subsidies binnen programma's (small grant facilities) zal zuidelijke organisaties in staat stellen om snel te reageren op veranderingen, crisis of kansen, buiten de vastgestelde jaarplannen. Daarnaast is directe communicatie nodig tussen de donor en de implementerende organisatie bij bijvoorbeeld het aanpassen van jaarplannen en budgetten. Beiden opties bieden de flexibiliteit en zeggenschap dat hoort bij zuidelijk leiderschap.

Vraag9

Een donor met durf

De Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.

9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?


(EN)
A bold donor

Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.

9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Alleen door te investeren in inclusieve en toegankelijke SRGR-diensten, beleid en wetten, en het versterken van lokale organisaties die hierop uitzonderlijk werk leveren, is het mogelijk om gelijkwaardige economische ontwikkeling te stimuleren, armoede te verminderen, en mensenrechten te verbeteren en beschermen. Daarom is het noodzakelijk dat SRGR niet gereduceerd worden tot het uitbannen en voorkomen van HIV & soa, maar dat er geïnvesteerd wordt, via diplomatie en het financieren van programma’s op thema's die internationaal controversieel zijn, zoals abortus, seks-positieve Comprehensive Sexuality Education (CSE), anticonceptie, decriminalisatie van sekswerk, en de rechten van LHBTI+ personen. Juist op deze thema's kan Nederland echt het verschil maken, en een donor met durf zijn.

Nederland is een voorloper in het implementeren van betekenisvolle en inclusieve jongerenparticipatie in hun programma's. Zo is betekenisvolle en inclusieve jongerenparticipatie geïmplementeerd in de programma’s Power to You(th) en Right Here Right Now 2. Om het belangrijke werk dat de Nederlandse overheid hierin doet verder te ondersteunen is het van belang dat fondsen en subsidies jeugd-vriendelijk zijn, zodat deze toegankelijk zijn voor alle jongerenorganisaties. In de praktijk is dit niet het geval, doordat criteria voor organisaties dusdanig streng zijn dat alleen grote internationale organisaties hieraan voldoen, of doordat aanmeldingsprocessen erg ingewikkeld zijn. Manieren om fondsen wel jeugd-vriendelijk en toegankelijk te maken zijn het opzetten van specifieke subsidies voor jongerenorganisaties, het verminderen van de aanvraaglast, en flexibele rapporteringsrichtlijnen. Zo bouwen jongerenorganisaties naast hun unieke interventies en visie aan een (fondsenbeheer) track record die hen in de toekomst naar grotere zelfstandigheid brengt. Door het verstrekken van core funding als aanvulling op programmafondsen, kunnen jongerenorganisaties groeien en investeren in hun ontwikkeling als organisatie. Daarnaast kan Nederland nog meer inzetten om juist projecten te financieren die de meest gemarginaliseerden, zoals trans en intersekse jongeren en sekswerkers bereiken.

Vraag10

Afrondende algemene vraag

10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?


(EN)
General closing question

10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?

Zowel het geven van ambitieuze aanbevelingen in lijn met de prioriteiten uit het OS beleid tijdens reviewprocessen in internationale gremia zoals de UPR, als de opvolging op nationaal niveau van internationale aanbevelingen aan Nederland, die ons bereiken via het mensenrechtenexamen (Universal Periodic Review), de reviewprocessen rond de verdragen die Nederland heeft ondertekend en uitkomstdocumenten van VN commissies zoals de Commission on the Status of Women en de Commission on Population and Development.