BHOS-beleidsnota
Reactie
Naam | Stichting Connect International (Dhr. T.O.M. de Veer) |
---|---|
Plaats | Castricum |
Datum | 31 maart 2022 |
Vraag1
(see english below)Nexus (samenhang) Ontwikkelingssamenwerking & Buitenlandse Handel
Het Nederlandse bedrijfsleven kan door middel van handel, investeringen en marktkracht een belangrijke rol spelen bij een aantal van de grote wereldwijde uitdagingen van deze tijd. Om de Nederlandse inzet richting het bedrijfsleven een focus mee te geven wordt gekozen voor een focus op de “twin-transities”; de digitale transitie (via onder meer artificiële intelligentie) en de verduurzamingtransitie. Deze twin-transities op digitale innovatie en verduurzaming zullen de komende jaren een grote rol spelen om de Parijs en Glasgow-doelen voor klimaat te halen. Die doelen moeten we in Nederland halen, maar ook wereldwijd. Hoewel er een grote behoefte is aan Nederlandse expertise en investeringen, zien we dat meer nodig kan zijn om het Nederlandse bedrijven te betrekken bij deze transities in (lage en) midden-inkomenslanden.
1. Hoe kan het Nederlandse bedrijfsleven meer betrokken worden bij de twin-transitie in (lage en) midden-inkomenslanden?
(EN)
Nexus between development cooperation and foreign trade
Through their trade, investment and market position, Dutch businesses can play a key role in tackling some of the major challenges facing the world today. The focus of Dutch policy vis-a-vis the private sector will be on the 'twin transitions' of digitalisation (including artificial intelligence) and sustainability – both of which will be key to achieving the Paris and Glasgow climate goals in the years ahead. We must achieve these goals not only in the Netherlands, but across the world as a whole. While Dutch expertise and investment funding are in great demand, we also see that more may be needed when it comes to getting Dutch companies involved in these transitions in low- and middle-income countries.
1. How can we increase the involvement of Dutch companies in the twin transitions in low- and middle-income countries?
Ontwikkelingslanden hebben behoefte aan processen in plaats van projecten. Digitale en verduurzamingtransitie kunnen samengaan in de kanteling van ontwikkelingshulp naar cash transfers, die digitaal verstrekt worden aan alle volwassen in ontwikkelingslanden voor het hele leven (cash4all4life), in combinatie met ondersteunende programma's voor female education, lokale bedrijfsontwikkeling en family planning. Het is aangetoond dat dit leidt tot grote, duurzame en uiterst kosteneffectieve verbetering van lokale economieën, vermindering van armoede, versterking van de positie van de vrouw en geboortebeperking (omdat vrouwen daar zelf voor kiezen), hetgeen een sterke verduurzaming tot gevolg heeft. Het Nederlandse bedrijfsleven kan de digitale infrastructuur hiervoor ontwikkelen (op basis van bestaande systemen of door introductie van een geheel nieuw systeem), terwijl het NL bedrijfsleven ook een groet rol kan vervullen in het helpen opbouwen van lokale economieën door lokaal bedrijfsleven te trainen en begeleiden. Hulporganisaties kunnen een grote rol vervullen in de andere ondersteunende programma's. Van belang voor de optimalisatie hiervan is dat deze hulp vraag gestuurd (demand driven) is (zie verderop en bijgevoegde documenten).
Vraag2
Nederland kent een lange traditie van publieke private samenwerking. Nu de mondiale uitdagingen steeds groter worden, is het van belang deze publiek-private samenwerkingen te verdiepen en te versnellen. De duurzame ontwikkelingsdoelen zijn in 2015 vastgesteld als actieplan voor overheden, bedrijven, kennisinstellingen en burgers om duurzame ontwikkeling te verwezenlijken wereldwijd.2. Hoe kunnen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen beter samenwerken om de duurzame ontwikkelingsdoelen te halen?
(EN)
The Netherlands has a long tradition of public-private partnership. As the global challenges grow ever bigger, it is important to deepen and accelerate these partnerships. The Sustainable Development Goals were presented in 2015 as a plan of action for governments, companies, knowledge institutions and private individuals to achieve sustainable development worldwide.
2. How can government, the private sector and knowledge institutions work together better to achieve the Sustainable Development Goals?
Het uitrollen van de procesbenadering met cash transfers als rode draad kan eigenlijk alleen maar goed opgezet en uitgevoerd worden als een Triple Helix model (samenwerking van overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen), met ontwikkeling en introductie van nieuwe digitale technologie door bedrijven en kennisinstellingen, ondersteuning van lokaal bedrijfsleven, ondersteunende programma's die door overheden gerund en bijvoorbeeld door hulporganisaties versterkt en uitgebreid kunnen en moeten worden. De Nederlandse overheid kan hierin een belangrijke rol als verstrekker van grants, subsidies en leningen functioneren, maar kan ook het vraag gestuurde aspect uitonderhandelen met overheden in lage en middel inkomenslanden (zie verderop).
Vraag3
Nederland heeft sinds 2016 een actieplan beleidscoherentie voor ontwikkeling. Beleidscoherentie voor ontwikkeling heeft als doel om in niet-hulp (OS) beleid schade voor ontwikkelingslanden te verminderen en synergiën en samenwerking te versterken. Het Nederlandse actieplan is in 2018 herzien en geeft een overzicht van vijf Nederlandse beleidsthema’s die een invloed hebben op de ontwikkelingskansen in ontwikkelingslanden. Deze thema’s zijn: (1) het tegengaan van belastingontwijking/ontduiking, (2) ontwikkelingsvriendelijke handelsakkoorden, (3) een ontwikkelingsvriendelijk investeringsregime, (4) verduurzaming van productie en handel en (5) het tegengaan van klimaatverandering.3. Hoe kan de bovengenoemde Nederlandse inzet op beleidscoherentie voor ontwikkeling verder versterkt of verbeterd worden?
(EN)
The Netherlands has had an action plan on policy coherence for development since 2016. The aim of policy coherence is to reduce the negative effects on developing countries caused by policies in areas other than development, and to strengthen synergies and cooperation. The action plan, which was revised in 2018, identifies five Dutch policy themes that can enhance developing countries’ opportunities for development: (1) combating tax avoidance/evasion, (2) development-friendly trade agreements, (3) a development-friendly investment regime, (4) more sustainable production and trade, and (5) combating climate change.
3. How can the Netherlands’ efforts to achieve policy coherence for development be further strengthened or enhanced?
Mijn antwoord richt zich op punt 5 (tegengaan klimaatverandering). Genoemd procesmodel met cash transfers leidt tot geboortebeperking. Het is alom bekend dat verreweg de beste milieumaatregel is ervoor te zorgen dat er minder mensen op onze aarde rondlopen. Aangezien cash transfers dat effect hebben en dit ook de enige methode is die op dit vlak (net als op andere genoemde vlakken) zo snel en zo veel effect scoort, en geheel vanuit de eigen wil komt van vrouwen (en ook hun mannen) in ontwikkelingslanden, zijn lange termijn cash transfers (nodig om de effecten te optimaliseren) zeer waarschijnlijk de meest kosteneffectieve en duurzame milieu- en klimaatmaatregel wereldwijd.
Vraag4
Buitenlandse HandelInternationale handel en investeringen zijn van groot belang voor de Nederlandse welvaart en werkgelegenheid. De Nederlandse welvaart wordt voor een derde verdiend door internationale handel en een derde van onze banen zijn verbonden aan internationale handel. Onze internationale concurrentiepositie is onderhevig aan de “twin-transities” (digitalisering/innovatie en klimaat/duurzaamheid) en verschuivende geopolitieke verhoudingen. Het is voor Nederland van groot belang om het verdienvermogen te versterken nu en in de toekomst.
Strategisch en duurzaam handelsbeleid
In anticipatie op de geopolitieke en transitie-ontwikkelingen sturen ook buitenlandse staten sterker op hun nationale en internationale beleid. Zo passen staten in toenemende mate assertievere economische diplomatie toe en zetten zij economische machtsinstrumenten in om hun internationale doelen na te jagen. Nederland kan hierin niet achter blijven. De verwevenheid van ons land met de rest van de wereld is groter en kwetsbaarder dan ooit. Als onderdeel van een samenhangend buitenland beleid, zal Nederland zich toeleggen op een strategisch en duurzaam handelsbeleid.
4. Hoe kan de overheid het duurzame verdienvermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland versterken?
Foreign trade
International trade and investment are crucial to prosperity and jobs in the Netherlands. International trade accounts for a third of our national income and is linked to a third of our jobs. But our international competitiveness faces risks posed by the twin transitions (digitalisation/innovation and climate/sustainability) and the shifting geopolitical balance of power. It is therefore vital for the Netherlands to strengthen its earning capacity, both now and in the future.
Strategic and sustainable trade policy
Other states are also anticipating the above-mentioned transitions and geopolitical shifts, and are adjusting their national and international policies accordingly, for instance by pursuing their international objectives through more aggressive economic diplomacy and the use of economic instruments of power. The Netherlands cannot afford to fall behind. Our country’s interconnections with the rest of the world are both greater and more fragile than ever. The Netherlands will therefore focus on strategic and sustainable trade policy as part of its coherent foreign policy.
4. How can the government strengthen Dutch companies’ sustainable earning capacity abroad?
Er zijn veel mogelijkheden. Echter iets waar de overheid voor op moet passen is dat het subsidiëren van economische activiteiten kan leiden tot marktverstoring. Ik heb BUZA daarop gewezen ten aanzien van twee projecten die ik recentelijk als consultant geëvalueerd heb en waar marktverstoring vanwege de Nederlandse steun aan de orde was. Het probleem met marktverstoring si dat het moeilijk voorspelbaar en vaak achteraf ook moeilijk aantoonbaar is, maar waarschijnlijk wel degelijk optreedt in veel gevallen. Dit heeft ermee te maken dat marktverstoring ook 'down the line' kan optreden. Hoe verder down the line de verstoring optreedt hoe moeilijker deze te voorspellen en te meten is. Voorbeeld: een Nederlands bedrijf investeert in een lokaal bedrijf of geeft dit lokale bedrijf toegang tot middelen en/of kennis. Dan kan dat lokale bedrijf daardoor een markvoordeel krijgen ten opzichte van concurrenten die dat voordeel niet hebben (eerste lijn marktverstoring). Het kan echter ook zo zijn dat dit lokale bedrijf de enige is die een bepaalde dienst aanbiedt en er dan dus geen marktverstoring optreedt. Echter, als in dat geval het lokale bedrijf haar diensten goedkoper aanbiedt naar een aantal klanten, dan kan het zo zijn dat die klanten hierdoor een marktvoordeel verkrijgen dan andere partijen die geen toegang hebben tot de diensten van het eerstelijns lokale bedrijf. Enzovoorts. Dit mag hypothetisch lijken, maar is het helaas niet.
Vraag5
Thema’s en sectoren van de toekomstNu de wereld in transitie is om een goede toekomst voor ons en de generaties na ons te bewerkstelligen verandert de focus van bedrijven, overheid en kennisinstellingen.
5. Op welke thema’s of sectoren ziet u kansen om internationaal te ondernemen?
(EN)
Themes and sectors of the future
The focus of companies, governments and knowledge institutions is changing in light of the global transition to ensure a bright future for current and future generations.
5. In which themes or sectors do you see opportunities for international enterprise?
Als hulporganisatie die zichzelf getransformeerd heeft tot consultancy bureau voor hulpvraagstukken in ontwikkelingslanden, met name op het gebeid van drinkwater en sanitatie, zien wij grote mogelijkheden voor samenwerking met lokale ingenieursbureaus in ontwikkelingslanden. De focus daarbij zal wat ons betreft vooral liggen op de introductie van een gestandaardiseerd online database systeem voor de water en sanitatie sectoren in ontwikkelingslanden, zowel voor water utilities, local and national water and sanitation governments, lokale ingenieursbureaus zelf, lokale water en sanitatie bedrijven en lokale en internationale hulporganisaties die ontwikkeling, rehabilitatie en/of noodhulp water en sanitatie interventies uitvoeren.
Vraag6
Samenwerking publiek-privaat en rol Midden en Klein Bedrijf (MKB)Een succesvolle aanpak op het gebied van internationale handel vraagt samenwerking tussen burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de overheid. Het is nuttig om aan te sluiten op de behoeftes van de markt. Waar zijn bedrijven (specifiek het MKB) mee geholpen om de exportkracht en innovatiekracht te vergroten?
6. Hoe kan de overheid het bedrijfsleven (specifiek het MKB) dat internationaal onderneemt (of dat zou willen) beter ondersteunen om zaken te doen in het buitenland?
a. Welke ondersteuning hebben bedrijven nodig om internationaal succesvol te zijn op terreinen van digitale innovatie (innovatiesamenwerking) en verduurzaming?
b. Voor handel met welke landen (of regio’s of markten) zou ondersteuning moeten zijn?
c. Wat zou de overheid op het gebied van handelsbevordering niet meer moeten doen?
(EN)
Public-private cooperation and role of SMEs
A successful approach to international trade requires cooperation between the public, companies, civil society and government. It is also useful to align with market demand. What would help companies, and SMEs in particular, to increase their export performance and innovative capacity?
6. How can the government better support companies (and SMEs specifically), that are doing or wish to do business abroad?
a. What type of support do companies need in order to achieve international success in the areas of digital innovation (innovation partnerships) and sustainability?
b. For what countries, regions or markets should the government provide private sector support?
c. What type of trade promotion activities should the government stop doing?
a. Binnen het kader van de procesbenadering met cash transfers dat ik eerder schetste, hebben Nederlandse bedrijven vooral behoefte aan netwerken in ontwikkelingslanden en vice versa (lokale bedrijven hebben behoefte aan een netwerk in Nederland), om de juiste samenwerkingspartners te vinden, de juiste lokale adviseurs (bijvoorbeeld juridisch) te identificeren, etc.
b. Als het vanuit het potje van ontwikkelingssamenwerking betaalt wordt, dan vooral de armste landen, maar dan op een wijze die niet marktverstorend is.
c. Ik heb al genoemd het probleem van marktverstoring, hetgeen voorkomen dient te worden.
Vraag7
OntwikkelingssamenwerkingDevelopment cooperation
Nederlandse inzet op Ontwikkelingssamenwerking
Nederland is op verschillende thema’s actief op gebied van ontwikkelingssamenwerking. Zo investeren we in het realiseren van de Sustainable Development Goals (SDG’s) en zetten we extra in op opvang in de regio, toegang tot vaccins, klimaatadaptatie en -mitigatie. Nederland gaat door met wat goed gaat en focust op waar Nederland goed in is, zoals verbinding tussen diplomatie en ontwikkelingssamenwerking. Meer informatie over het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van Nederland is te vinden op www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. Waar is Nederland op het gebied van ontwikkelingssamenwerking volgens u goed in? Op welke thema’s zou Nederland een aanjagende rol kunnen vervullen?
(EN)
Dutch development cooperation activities
The Netherlands is actively pursuing a number of policy themes in the area of development cooperation. For example, we're investing in efforts to advance the Sustainable Development Goals (SDGs), reception in the region, access to vaccines, and climate adaptation and mitigation. The Netherlands will continue its efforts in areas where progress is being made and will focus on its strengths, such as linking diplomacy and development. For more information about Dutch development policy, go to www.nlontwikkelingssamenwerking.nl.
7. In your opinion, what are the Netherlands’ strengths when it comes to development cooperation? In which policy themes could the Netherlands play a leading role?
Digitaal (cash transfers) en water.
Vraag8
Innoveren op OSNederlandse internationale samenwerking is flexibel en kennisintensief, we zijn vernieuwend. Zo ontwikkelt Nederland nieuwe manieren van werken en partnerschappen die daarna door bijv. de Europese Commissie en Wereldbank worden opgepakt of opgeschaald. De Nederlandse internationale samenwerking fungeert dus veelal als een creatieve en kennisintensieve incubator (een broedplaats voor nieuwe ideeën. Nederland is een relatief kleine donor, maar als lidstaat van de EU en via bilaterale hulp kan Nederland de zichtbaarheid van EU-hulp vergroten en additionele relevante kapitaalstromen generen.
8. Op welke manier en op welk vlak kan de Nederlandse ontwikkelingssamenwerking nog meer innoveren?
(EN)
Innovative development cooperation
Dutch international cooperation is flexible and knowledge-intensive. We are also innovative, developing new ways of working and new types of partnership that are subsequently adopted or scaled up by others, like the European Commission and the World Bank. In this respect, Dutch international cooperation is like a creative and knowledge-intensive incubator. We are a relatively small donor, but as an EU member state and through bilateral aid we can make EU aid more visible and generate additional, relevant capital flows.
8. In what other ways and areas could Dutch development cooperation innovate more?
Door ontwikkelingshulp te koppelen aan het migratieprobleem en voorwaarden te stellen aan veilige landen die onze hulp willen ontvangen omtrent opvang van migranten in de regio en het terug accepteren van migranten uit het eigen land die naar Nederland zijn gemigreerd. Zie ons bijgevoegde Kernpunt Migratie.
Vraag9
Een donor met durfDe Nederlandse internationale inzet is gedurfd, omdat we financiële investeringen koppelen aan onze diplomatieke inzet en expertise. We continueren thema’s waar we traditionele meerwaarde hebben: seksuele en reproductieve rechten en gezondheid (SRGR), water, voedselzekerheid en veiligheid & rechtsorde. Daarbij kunnen we nog meer gebruik maken van het diplomatieke gewicht van o.a. de EU. We investeren in systeemverandering om te zorgen dat we de SDG’s in 2030 realiseren. Met systeemverandering bedoelen we dat we de systemen die armoede en ongelijkheid in stand houden aanpakken.
9. Op welke manier/welk vlak kan Nederland als donor nog meer durf te tonen?
(EN)
A bold donor
Dutch international efforts can be characterised as bold, because we link financial investment to diplomatic efforts and expertise. We will continue our work on themes where we have always added value: sexual and reproductive health and rights (SRHR), water, food security, and security and the rule of law. We will also make better use of the diplomatic weight of the EU. To ensure we achieve the SDGs by 2030, we will invest in systemic change, i.e. tackling the structures that maintain poverty and inequality.
9. In what ways or areas could the Netherlands, as a donor, be even bolder?
Cash4all4life demand driven aanbieden aan landen die in hun land migranten uit de regio willen opvangen, is een echte gedurfde game changer, die aanvankelijk ook de nodige tegenstand zal oproepen. Echter, deze benadering heeft een dermate groot potentieel dat het bij succes, hetgeen bij een goede uitvoering aannemelijk is, bijna zeker een wereldwijd vervolg zal krijgen en ook zal leiden tot de zeer benodigde nieuwe inzichten ten aanzien van ontwikkelingshulp en migratie, zeker gezien de grote problemen die wereldwijd in steeds sneller tempo op ons af komen.
Vraag10
Afrondende algemene vraag10. Heeft u nog andere punten van aandacht die u vindt dat meegenomen dienen te worden in de nieuwe beleidsnota?
(EN)
General closing question
10. Are there any other points that you believe should be included in the new policy document?
Leest u aub ons kernpunt Migratie!